Київському мотозаводу сьогодні б мало виповнитись 80 років. Згадаємо історію КМЗ
Автобізнес LIFE | Опубліковано - 2025-09-21 12:22:57 (13693 разів прочитано)
Цього року виповнюється 80 років з дня заснування КМЗ. 21 вересня 1945 року було видано постанову РНК СРСР про утворення у Києві мотоциклетного заводу. AUTO-Consulting зібрав ключові факти з історії КМЗ та якими були ці роки.
У 1945 року, коли у Києві на базі колишнього Бронетанкового ремонтного заводу № 8 було організовано мотоциклетний завод, спочатку він був орієнтований на випуск легкого мотоцикла Wanderer-1Sp на устаткуванні, отриманому за репараціями з Німеччини. Саме цю модель під назвою «Киянин» К1-Б, а також мотоколяску для інвалідів війни К1-В та випускав КМЗ до 1952 року.
Мотоцикл КМЗ К1Б "Киянин" є майже повною копією німецького мотоцикла Wanderer Sp1 зразка 1936 року та випускався на КМЗ з 1945 по 1951 рік. У перші три роки він комплектувався 98-кубовим двигуном фірми Sachs потужністю 2,3 л. з 2-швидкісною коробкою передач, а у 1949 році виробництво цього двигуна було локалізовано у Києві. Але в той же час, у Німеччині продовжували виробляти двигуни 98 см3 з клеймами КМЗ для комплектації київських мотоциклів.
Загалом одиночних мотоциклів К1Б було випущено 30 тис. шт. Останній зійшов з конвеєра КМЗ у грудні 1951 року, після чого завод був переведений на випуск важких мотоциклів із бічною коляскою М-72.
Підготовка до виробництва важких мотоциклів М-72 розпочалася ще у 1949 році, коли до Києва було передіслоковано спеціалістів та обладнання з м. Горький, де було ліквідовано завод ГМЗ (Горьківс ький мотоциклетний завод). І от саме замість ГМЗ мотоцикли тепер мали виробляти у Києві.
Вже у 1952 році в Києві виготовляють перші важки мотоцикли М72 і це стає головним профілем діяльності підприємства до самого фіналу його діяльності у 2012 році.
Але до середини 50-х вже було очевидно, що фронтовий М-72 потребує заміни. І в Києві починають розробляти принципово новий мотоцикл із верхньоклапанним двигуном та новою підвіскою М-53.
У серію він не пішов, але багато його технічних рішень з'явилися вже на модернізованому М-72Н, який КМЗ починає випускати в 1957 році. Ця модель відрізнялася від М-72 коротковажільною підвіскою переднього колеса, глибокими щитками коліс. Крім того, КМЗ зробив важливий крок у галузі стандартизації та почав застосовувати взаємозамінні колеса із силуміновими барабанами, спицями однакової довжини та товщини та роликовими конічними підшипниками (регульованими) замість шарикових. Ця версія отримує нові кришки циліндрів замість ребристих у М-72.
Вже наступного року КМЗ робить наступний крок у модернізації та переходить на нову раму із задньою маятниковою підвіскою, а сам мотоцикл отримує нове позначення – К-750. У ранніх КМЗ К-750, які завод випускав до 1964 ще присутні окремі елементи від М-72, від яких завод повністю відмовиться лише при переході на нову модель К-750М.
КМЗ у 1968 році довелося запускати компромісну модель К-650, яку згодом також назвали МТ-8. Вона повторювала дизайн К-750, але вже була укомплектована новим двигуном. А з 1970-го в серію пішов Дніпро МТ-9 з тим самим класичним дизайном, що все ще нагадує BMW R71.
А далі конструкція Дніпров, наче завмерла у 70-х роках минулого століття, коли було впроваджено 12-вольтове електрообладнання. З того часу – жодної істотної зміни. Зовнішній стайлінг мотоциклів Дніпро не змінювався десятиліттями.
У 1985 році в «лінійці» заводу з'являється цивільна модель Дніпро-16 з приводом на коляску, хоча раніше завод випускав не одне десятиліття подібні мотоцикли для армії. Її дизайн точно повторює МТ-10-36 зразка 1977 р і відрізнявся тільки приводом на коляску (2WD). У 80-ті роки завод продовжував випускати 650-кубовий двигун потужністю 32 л. вперше з'явився на К-650 (МТ-8) ще 1967 року. Потім 1977 року двигун форсували до 36 к.с. для моделі Дніпро-10-36, але в 1984 р. знову повернули колишні 32 к.с. вже на моделях Дніпро-11 та Дніпро-16. У такому виконанні Дніпро-16 і дожив до останніх часів Київського мотозаводу.
КМЗ випускав мотоцикли до 2011 року (формально до 2008 р.), хоча останніми роками вже втратив технологічні можливості виробляти весь асортимент комплектуючих та вів збирання зі старих запасів.
На жаль, дива не сталося. Україна втратила не лише Київський мотозавод, а й фактично всю галузь мотобудування. А запраз на бувшой території КМЗ з'явився іноваційний парк Unit Cіty. Ось як зараз все тут виглядає.
Зазначимо, що у 2017 році було представлено лімітовану серію мотоциклів Dnepr Vintage, на честь завершення виробництва в Києві мотоциклів з коляскою. Це данина пам'яті всім київським мотозаводцям, котрі майже 70 років випускали мотоцикли на Київському мотозаводі.
Лімітована серія Dnepr Vintage була підготовлена за участю AUTO-Consulting Design і включає моделі Vintage 3x2, Vintage 3x1 та Vintage Street. Це не заводські мотоцикли КМЗ, а фінальна серія Dnepr Vintage, яку допрацьовували в ательє KMZ Dnepr Motorcycles із нових комплектуючих, які вдалося викупити із мотозаводу.
Проект не передбачав відновлення виробництва, а обмежився кількома екземплярами, які були реалізовані в Україні та експортовані до Німеччини.
Зараз ніякого виробництва мотоциклів у Києві не має і вже навряд чи відновиться. Але поки є ще ці мотоцикли, поки є ентузіасти, які їх збирають і ремонтують - пам'ять про потужний Київський мотозавод живе. Завод, де було виготовлено 2,44 млн мотоциклів, які відомі були у 80 країнах світу. Зі святом всіх причетних!
Роздрук, збереження, переклад іншою мовою або носій матеріалів, опублікованих у новинах AUTO-Consulting, допускаються лише для особистого використання. Інше використання матеріалів (зокрема, часткова чи повна публікація) допускається лише з дозволу ІАГ AUTO-Consulting. Використання матеріалів www.autoconsulting.com.ua допускається за наявності гіперпосилання на www.autoconsulting.com.ua.