Так, за 2024 рік, за інформацією Державної податкової служби та Державної митної служби, бюджети втратили 10,6 млрд грн через пільги на ПДВ при ввезенні електроавтомобілей в Україну. І це лище по ПДВ. Але електромобілі мають і ще низку пільг: ввізне мито складає 0%, акциз 1 євро за кожен кВт·год ємності акумулятора. При першій реєстрації електромобіля не сплачують збір до Пенсійного фонду і ця пільга безтермінова.
Але крім прямих пільг, електромобілі ще не приймають участь у фінансуванні утримання доріг, бо цей податок "зашито" e вартість палива. Таким чином, стимулювання електромобілів, яке діє в Україні за рахунок її бюджету (не отримання податків) дало змогу створити в Україні парк з 182 тис. "електрички". Багато це чи мало?
На фоні загального парку автомобілів, який є в Україні - це майже 1,5%. І це поки що ніщо. Але недоотриманих податків на це пішло багато.
Аргументи про захист довкілля, під час війни, коли кожного дня маємо тисячи вибухів снарядів та масштабні пожежі - виглядають м'яко кажучи наївними і притягнутими "за вухо", а насправді, видають заангажованих в бізнесі постачання "електричок" осіб.
Нещодавно на цю тему дуже влучно висловився в коментарі NV Бізнес CEO та співвласник групи компаній VIDI Олександр Джуринський.
«Пільговий режим був впроваджений на певному етапі з екологічних міркувань. Але сьогодні, коли в країні регулярно палають пожежі, енергогенерація майже вся зруйнована, а електромережі перевантажені… Дивно виглядає ситуація, коли лікарня вимушено працює на дизель-генераторі, а водночас електромобілі мають пільги на розмитнення. При введенні пільг важливо мати чітку ціль і розуміння меж. Бо завжди існує баланс: десь виграєш — десь втрачаєш», — коментує він NV Бізнес.
Співвласник VIDI не бачить позитиву від буму електромобілів в Україні. На його думку, екологічний ефект від того хибний, а економічний та політичний — негативний.
«При видобутку матеріалів і виробництві електромобілів утворюється величезна кількість СО₂, а батарея сама по собі є дуже небезпечною з хімічної точки зору. Більше того — чи замислювався хтось, як відбуватиметься утилізація та переробка цих авто?», — каже Джуринський. Він же відзначає, що пільга призвела до заміщення імпорту нових авто дешевим «сірим» імпортом. І спричинила маніпуляції на ціні при ввезенні.
«Держава отримала велику діру у податкових надходженнях, адже електромобілі не споживають паливо, з якого сплачується акциз. Важчі електроавто так само зношують дороги. Відповідно, ремонти залишаються частково непокритими», — зазначає автодилер.
На його думку стимулювання імпорту автокарів більше шкодить.
«Ні для кого не секрет, що вартість електроенергії в Україні для населення субсидується державою. Вигідно для споживача? Так. Але фактично це проїдання державного бюджету. А зараз, у воєнних умовах, потрібно навпаки обмежувати споживання електроенергії, щоб у моменти пікових навантажень та під час бомбардувань енергосектор мав запас», — вважає Джуринський. До того ж, на його думку, погано і те, що Україна купує переважно китайські електромобілі.
Не вважає за потрібне стимулювати імпорт електрокарів і сам голова фінансового та податкового комітету Верховної Ради Данило Гетманцев. Він зізнався NV Бізнес, що дискусія на цю тему його відверто дратує.
«Законопроєкти не мають шансів на голосування, пільга не матиме продовження, — зізнається він. — Ми не бачимо підстав, аби продовжувати преференцію для електричних авто. Будь-яка пільга є викривленням рівності оподаткування і шкодить економічній конкуренції. Пільга — це зло, якщо вона не обґрунтована».
Але в той же час існують і законопроекти про подовження пільг, які подали опозиційні депутати. І один з лобістів пільги про ПДВ Олексій Рябчин вважає, що шанси на продовження пільг на ввезення електрокарів є.
«Потрібна дискусія всіх причетних комітетів та відомств з залученням аналітики. Історія повторюється. Коли ми свого часу просували відміну ПДВ на імпорт електромобілів, проти пільги була голова податкового комітету ВР Ніна Южаніна.
Ми аргументували свою позицію і тодішній міністерці фінансів Оксані Маркаровій. — Каже Рябчин. — Так само, як і зараз, збирали аналітику, організували листи від бізнесу та працювали з депутатами з різних фракцій. І це спрацювало — історичне рішення про пільгу з ПДВ було прийняте в сесійній залі о 4 ранку. Він закликає прихильників «електричок» не опускати рук.
Слідкуємо за подіями. Щоб не пропустити головні новини на ринку - підпишіться на наші канали:
AUTO-Consulting в Telegram AUTO-Consulting в Facebook
|