На справді в Україні існувало ще два виробника мотодвигунів. Куди вони поділися?
Автобізнес LIFE | Опубліковано - 2025-11-01 11:49:17 (27847 разів прочитано)
Історичний Автоклуб нещодавно оприлюднив дослідження. в якому згадуються ще два заводи з виробництва мотоциклетних двигунів, які функціонували в Україні, окрім Київського КМЗ та Харківського ХМЗ. Як свідчать документи, в різний період виробляли двигуни до мотоциклу М72 ще два підприємства. Чому вони зникли, і чому ми про них нічого не знали? - про це і розповіли фахівці історичного автоклубу в Телеграм-каналі AC garage News.
Київський завод ім. Чубаря
Зараз буде справжня сенсація!
Виявляється, що до 1941 року у Києві на Жилянській був ще один завод мотоциклетної промисловості. І виготовляв він двигуни до М-72 та коробки передач.
Це підтвержено документами з архівів. Спочатку це був моторний завод ім. Чубаря, який у 1941 році був перепрофільований виключно під виробництво двигунів та коробок передач для мотоциклів М72.
Завод отримав назву: Київський завод мотоциклетних моторів Головного управління мотоциклетної та велосипедної промисловості (НКСМ) СРСР і мав виробляти тисячі двигунів.
Але всі плани сплутала війна. Німці швидко підійшли до Києва і у серпні 1941 року моторний завод евакуювали.
Розташований він був за адресою Жадановського, 29 - там де зараз стоїть БЦ "Аквамарин".
Виявляється КМЗ був не першим мотозаводом, який робив двигуни до М-72 у Києві. Чому тільки совєти це приховували стільки років? Але правда все одно стала відома.
Є і приблизна історія і хронологія подій із запровадження виробництва двигунів М-72.
Але втрутилася війна і вже 10 липня 1941 року завод почав евакуацію виробництва. На той час було готово 60% обладнання та спецінструменту для виробництва двигунів М72.
До 25 серпня 1941 року до Іжевська вже прибуло 84 вагонів з обладнанням і матеріалами Київського заводу моторів. А його директор очолив Серпуховський мотозавод.
Київський завод мотоциклетних моторівназад так і не повернувся і розтанув в Іжевську серед інших підприємств.
Після війни на цій території було створено військову частину, а згодом і якєсь НІІ (поштова скриня), яке працювало на військовий комплекс.
Про те що, там колись був завод мотоциклетних двигунів зараз вже нічого не нагадує. Лище старожили з сусідніх домів інколи називали цю місцевість - мотозаводом.
Історичний Автоклуб з'ясував що двигуни з Києва мали надходити до Харкова на завод ХМЗ ("Серп та молот") і це б неодмінно сталося, бо був готовий і план на 8000 цих двигунів, але втрутилася війна.
Авіаційники перекваліфікувалися в мотоциклісти
Ще одне дуже відоме підприємство в Україні виявляється теж мало виробництво двигунів до М72 у 1945-1947 роках. Це завод №478 у Запоріжжі, відомий зараз як "Мотор Січ".
Історичний Автоклуб з'ясував, що таке виробництво у Запоріжжі існувало. І цікаво, що ці двигуни були призначені до комплектації кіровських М72. Ніколи не чули про такі?
А такі мотоцикли існували і є навіть їх зразки у музеї. І саме для виробництва мотоциклів М72 у м. Кіров (Росія) двигуни постачав завод №478 з м. Запоріжжя. До речі, зразок такого двигуна є і в музеї техніки "Мотор Січ".
Маловідомий у нас мотоцикл М72 кіровського виробництва (завод #32), який комплектувався двигуном запорізького виробництва заводу #478 (зараз відомий як «Мотор Січ»).
Такий випускався в 1945-48 роках і, за різними даними, їх виготовили від 800 до 1500 шт.
Поява ще двох виробників за програмою М72 була зумовлена закінченням війни та різким зниженням випуску оборонних замовлень. Щоб зберегти виробництво на підприємствах авіаційної промисловості 6 червня 1945 року виходить ухвала ДКО, в якій цим заводам наказують почати випуск вантажних мотоциклом М-72. Вантажні коляски мав випускати третій завод #481, але завдання повністю провалив.
У результаті в Кірові почали випускати мотоцикли у пасажирському виконанні для потреб НКВС та інших держструктур. А двигуни до цих мотоциклів випускав запорізькій завод #478.
Кіровський М72 мав багато характерних рис, які вирізняли його. Запорізький двигун теж мав свої особливості, про які розповімо згодом.
У 1947-48 роках авіаційні підприємства отримали нові замовлення на профільну продукцію і виробництво мотоциклів на них зійшло нанівець. Але такий епізод в історії цих заводів був.
Наразі, Історичному Автоклубу не відомо про існування в Україні комплектних двигунів київського 1941 року виробництва, як не відомо і про двигун М72 виробництва м. Запоріжжя. Але в інших країнах такі зразки є.
В Україні є деякі артефакти цих заводів у Виставковій залі української мототехніки в м. Києві. Також є опис маловідомих підприємство мотоциклетної промисловості в книзі #76 Історія появи виробництва мото- та велотехніки в Україні. Замовити книгу можна тут.
Роздрук, збереження, переклад іншою мовою або носій матеріалів, опублікованих у новинах AUTO-Consulting, допускаються лише для особистого використання. Інше використання матеріалів (зокрема, часткова чи повна публікація) допускається лише з дозволу ІАГ AUTO-Consulting. Використання матеріалів www.autoconsulting.com.ua допускається за наявності гіперпосилання на www.autoconsulting.com.ua.