LED light signature, або світлодіодний підпис в автомобільному дизайні виник на початку тисячоліття. Всі пам'ятають “ангельські очі” BMW 5-серії четвертого покоління (Е39) після рестайлінгу восени 2000-го року. Але це була не ледівська оптика, фари HELLA Celis оновленої “п’ятірки” з яскравими та чітко окресленими кільцями було виготовлено за технологією CCFL (Cold Cathode Fluorescent Lamps - люмінесцентні лампи з холодним катодом). Так, з точки зору світлового дизайну BMW зробила значний крок вперед і була чітко впізнавана в темну пору доби.
Технологію LED (Light-Emitting Diode) ще у 1962 році винайшов фізик та винахідник Нік Голоняк. “Батько світлодіоду” експериментував з матеріалами, щоб зробити свій винахід яскравішим в буквальному сенсі слова. Перші промислові світлодіоди були червоні та оранжеві, на початку ‘70-х з’явились блідо-жовті і лише в 1994 році з’явилися ультра-яскраві сині світлодіоди. А через десять років LED освітлення дебютувало на серійному автомобілі.
Піонером в застосуванні яскравих, економних, дешевих та довговічних світлових елементів стали німці з компанії Audi. Маленькі яскраві цяточки з‘явились у флагманського седану А8 (D3) майже двадцять років тому в якості DRL - денного ходового світла. Ближнє світло за допомогою технології LED вперше з’явилось на гібридному лімузині Lexus LS600h в 2006 році. А першим автомобілем з повністю світлодіодною оптикою стала Audi - купе R8 V10 в 2009 році.
Сьогодні цим вже нікого не здивуєш, навіть у відносно недорогих китайських автомобілів часто є свій світлодіодний підпис. Інше питання, наскільки він оригінальний та доречний. Безумовно, кожен автовиробник намагається більш вдало впроваджувати свою “брендову ідентичність”, як кажуть маркетологи, в свідомість споживачів, збільшуючи власну впізнаваність та привабливість.
Що далі? Лазери та екрани!
BMW представила технологію лазерного променя для фар ще в 2014 році на гібридному спорткарі i8. Три діоди випромінюють синій лазер у призму, яка фокусує світло в один промінь. Світло проходить через лінзу, яка змінює синій колір на білий, перш ніж відбитися на дорогу. Лазерні промені здатні випромінювати світло приблизно на два кілометри. Складна мехатроніка з купою сенсорів допомагає регулювати світловий потік так, щоб не засліплювати інших водіїв. Аналогічні розробки мають і конкуренти але до масового виробництва їм ще далеко через високу вартість, хоча топ-моделі мають їх в якості опції.
Фари, які ви бачите сьогодні на автомобілях, еволюціонували від скромного початку до оптимальної яскравості, не витрачаючи при цьому багато пального. Від ацетиленових ламп до лазерів, виробники зробили великий крок вперед, щоб допомогти нам орієнтуватися на темних дорогах, розділяючи дороги з постійно зростаючим населенням.
Світлодизайнери разом з маркетологами, в свою чергу, постарались щоб автомобіль вночі не лише було добре видно, але й щоб лише за допомогою “світлового підпису” можна було не лише впізнати марку, але й конкретну модель!
Яскравий, в усіх сенсах цього слова, приклад - нові моделі BMW, які серед опцій мають світлодіодне освітлення контурів їх гігантських “ніздрів” фальшрадіаторної решітки. Звісно, зовнішня привабливість, з одного боку, річ суб'єктивна, а з іншого - має власні закони типу золотого перетину та інших. З іншого боку, можна привітати дизайнерів фірми з тим, що вони мають свободу втілювати найсміливіші фантазії.
Ще один яскравий приклад світлового дизайну – нові моделі Peugeot, які спереді мають денні ходові вогні у вигляді «кликів лева», а позаду – ніби царапини від когтів. Легко запам’ятати, та легко відрізнити у темну пору.
Mercedes-Benz довго придивлявся до світлодіодних підписів, та нарешті вирішив запровадити свою «зірку» у новому концепті CLA і далі масштабуватиме її на інші моделі.
Справа в тому, що брутальний дизайн досить популярний серед азійців, в тому числі китайців, які продовжують багатшати та купувати дорогі автівки. Та й місцеві автовиробники навчившись лише за кілька десятиліть робити пристойні машини, все частіше та сміливіше експериментують з дизайном. Це спочатку вони безцеремонно копіювали, потім намагались виробити власну ідентичність, яка в кінці кінців вилилась у абсолютно фантастичні концепти, які все частіше зустрічаються на дорогах загального користування.
Аналогічний шлях свого часу пройшли корейські автовиробники - від скромних невиразних обмилків на колесах до стильних конкурентів західних компаній з понад віковим досвідом. Згадайте хоча б Kia Sportage першого покоління та сучасний. Його аналог, Hyundai Tucson четвертого покоління з’явився в 2020 році та й досі космічно виглядає, маючи свій яскраво виражений світлодіодний почерк.
Вже почали з’являтися автомобілі з цілими світлодіодними панелями, на які, наче на рекламний екран, водій зможе виводити не лише заздалегіть задані зображення чи попереджувальні символи, але й будь-який текст чи картинку. Піонерами цього разу стали не корифеї типу Audi чи BMW, а китайські автовиробники, назву яких не лише запам’ятати, а часто вимовити складно.
Наприклад є такий електромобіль HiPHi Z, який схожий хіба що на малюнок творчого школяра чи машину з гри про кіберпанк. У нього на дверях є LED панелі, що виведуть біжучий рядок з будь-яким текстом, який напише водій на планшеті, що слугує в салоні швидше мультимедійним центром аніж бортовим комп’ютером.
Бренди, які дорожать власною історією та ідентичністю, намагатимуться дуже акуратно передавати своє дизайнерське ДНК, підкреслюючи характерні лінії світлодіодними контурами. Інші експериментуватимуть зі світлом, адже це легше, ніж з металом чи карбоном. Деякі можливо підуть ще далі, надавши клієнту безмежний візуальний інструментарій з можливістю налаштувати світловий почерк автомобіля під себе.
Кросовери ставлять рекорди: в ЄС кожен другий проданий авто, в Україні - більше 80%
|