Дійсно, тема важлива, тому хочу відповісти на найбільш поширені запитання, які задають мені на «акцизну» тематику.
Отже:
1. На скільки зростуть ціни
Не факт, що вони взагалі зростуть. Перший етап підвищення акцизу, запланований на 1 липня (якщо урядовий законопроект схвалить Рада), у перерахунку збільшує податкову складову у бензині на 1,5 грн/л, дизпальному – 2 грн/л, скраплений газ – 5,5 грн/л. Але.
Ціна на пальне складається з декількох складових. Податкова складова значна, але не найбільша. Основна – це закупівельна вартість, читай, світова ціна. Наприклад, якщо б закон стартував сьогодні, то по дизпальному взагалі б ніхто не побачив змін, бо тут ціна падає через гарну зовнішню кон’юнктуру.
Гадаю, не було б особливо помітних змін й по бензину.
А от підвищення на автогаз дійсно не уникнути, бо «проковтнути» 5,5 грн/л важко.
Отже, все буде залежати від ринкової ситуації на момент запровадження нових акцизів. Якщо ринок падатиме, по бензину й ДП минеться непомітно. Якщо зростатиме, відчуємо. Але, за березень-квітень пальне подорожчало на 5 грн/л без будь-яких акцизів, у травні дизель вже скинув пару гривень. Тобто це буденні коливання, які багато хто навіть не помічає. Інша історія з LPG, про це далі.
2. Чому таке нерівномірне підняття на різні марки пального?
Справедливість – запит на неї сьогодні найбільший. Нові запропоновані акцизи якраз про це. Вони передбачають, що за кожен кілометр шляху всі будуть платити однаковий податок незалежно від виду пального. Не буде так, що той, хто на бензині забезпечить чотири бронежилети, а хто на газу – один. Всі мають бути рівними, особливо сьогодні.
Скраплений газ майже 15 років користувався «акцизною» пільгою. Утворився «паливний» офшор, з бензину люди почали переходити на газ, позбавляючи бюджет величезного обсягу податків. Як у будь-якої пільгової програми, у цієї теж мав бути кінець, саме це і відбувається.
Споживачі скрапленого газу мають подякувати державі за багаторічну підтримку й десятки мільярдів гривень, які вдалося зекономити за ці роки. Ці гроші дозволили комусь підвищити ефективність бізнесу, комусь просто заощадити сімейні бюджети.
А тепер сюрприз: попри вирівнювання акцизу з бензином скраплений газ й надалі гарантуватиме економію споживачам! Сьогодні ціна на нього складає 47% від бензину, а буде складати 55-57%. Кінець світу відміняється.
3. Що ж буде з аграріями?!
Оце «село гине» ми чуємо 25 років, а між тим аграрка непомітно перетворилась на локомотив нашої економіки! Так, зараз для всіх важкі часи, але казати про катастрофу це, м’яко кажучи, перебільшення. Це вже не та аграрка з радянськими тракторами, які жерли солярку як не в себе. Паливна складова в ціни аграрної продукції мізерна, тому й помітних наслідків для цін на харчі й решту не має бути.
Принаймні, на перших етапах підняття акцизу. Це, до речи, стосується й абсолютної більшості товарів широкого вжитку. Задача уряду – контролювати ціноутворення й об’єктивну зміну цін. Щось я не помітив, щоб щось сильно подешевшало після того, як у 2023 році ціни на дизпальне впали на 30% у порівнянні з кризовим 2022-им.
4. Чи не призведе підвищення податків до зростання тіньового ринку
Якщо ми говоримо про акцизи, то насамперед йдеться про нелегальне виробництво пального. Зараз це проблематично. Багато міні-НПЗ зруйновані або припинили роботу. Ті ентузіасти, що лишились, потихеньку легалізуються: почала платити акциз «БРСМ-Нафта» та «Сан Ойл» (тут окрема заслуга податківців).
Також зауважу, що контрабанди пального в країні не спостерігається вже років 10.
Від підвищення податків ніхто не в захваті. Включно із продавцями пального, для яких підвищення цін загрожує зменшенням споживання, а відповідно продажів. Це страшний сон.
Але страшніше за це - війна. Вона потребує ресурсів і виключно державний бюджет фінансує нашу армію. Запропоноване збільшення акцизів гарантовано додасть казні 37 млрд грн до кінця року.
Просто вважайте це вашим донатом на ЗСУ!!! |