Коли в українських містах вперше з’явилися велосипеди: Авто новини від AUTO-Consulting - велосипед

Интернет-ресурс информационно-аналитической группы AUTO-Consulting  
Новини CARS TRUCKS BUSES ЗНИЖКИ % Статистика 125 років успіху Renault
Пошук по новинам

Розширений пошук
Розділи
Головна
Новини
 Ринок автомобілів
 Акції в автосалонах
 Тест-драйви
 Статистика автопродажів
 Ринок автобусів
 Ринок вантажівок
 Військова техніка
 Виробництво автомобілів
 Законодавство
 Автобізнес LIFE
 Дилерська мережа
 Кредити/лізинг/страхування
 Автохімія
 Сільгосптехніка
 Авто-електроніка
 Ринок запчастин
 Ринок шин
 Мототехніка
 Поради власникам авто
Розмитнення авто
Підписка на новини


• Новини по темі: велосипед
• В Україні збанкрутував найстаріший велосипедний завод ХВЗ
• Німецька ZF інтегрувала надкомпактний двигун в електровелосипед, який видає величезну потужність
• «Укрпошта» отримає кредит на придбання 5000 електровелосипедів і 350 вантажівок
• Коли в українських містах вперше з’явилися велосипеди
• Знайдено найперший український велосипед
• Звідки до нас прийшло виробництво мото та велосипедів. Історія фабрики Лейтнера
• Створено велосипедний шолом із вбудованою подушкою безпеки
• В России особенно наглые дилеры начали предлагать авто только с велосипедом в нагрузку
• В Украине показали коллекцию дорожных велосипедов ХВЗ за 100 лет
• В Украине найдет самый ранний довоенный велосипед "Украина" 1927 года
Ще по велосипед...
Новини від AUTO-Consulting
Всі новини по темі - Україна

Коли в українських містах вперше з’явилися велосипеди

Автобізнес LIFE | Опубліковано - 2023-07-08 17:13:45 (4567 разів прочитано)
Коли в українських містах вперше з’явилися велосипеди - велосипед
Цього разу Історичний Автоклуб дослідив появу перших велосипедів в українських містах. Вдалося з’ясувати і прізвища перших власників, незвичного на той час, транспорту. Встановили ми і дату першого виробництва велосипедів на території України.


Отже, першим українським містом, яке побачило велосипед, був Львів. У 1867 році львів’янин Міхал Мрозовський привіз з виставки у Парижі перший велосипед конструкції Мішо. Дерев’яний велосипед був дорогим і коштував 600 франків, але ця покупка пана Міхала не потішила. Їздити на велосипеді він так і не навчився, постійно падав, тому подарував свій транспорт спортивному товариству «Сокіл».



А першим велосипедистом Галичини став у квітні 1867 року один із «соколят» - Пшибилінський. Його поява на львівських вулицях викликала великий ажіотаж. Наступного року він попросив знайомого коваля виготовити копію французького велосипеда. Третій екземпляр виготовив слюсар Митше. Тобто, з 1868 року можна казати, що у Львові стартувало вже власне (кустарне) виробництво велосипедів. У 1886 році було створено Львівський клуб циклістів, а у 1892 р в клубі налічувалося вже 236 учасників.

Переглянути відео-версію цієї статті - можна у цьому сюжеті:





Київ побачив перший велосипед 6 травня 1869 року і його поява на вул. Елізаветинській (сучасна Пушкіна) та Хрещатику запам’яталася киянам надовго. Більше того, про цю подію писали і київські газети, і преса інших міст. Ось як там було діло.



Француз Де-Круа прибув у Київ на самокаті, прямуючи з Парижу через Відень, Краків, Лемберг (Львів) та Житомир. Скрізь його супроводжував натовп зацікавлених, але ніде він не залишив по собі такого враження, як в наших невеличких містах та селах, де місцеві бачили в ньому вираження сатани. Хтось хрестився, а хтось сторонився від нього, як від демона. Коли ж 6 травня він промчався на своєму велосипеді по Хрещатику, натовп переслідував його по вулицях, а візники намагалися наздогнати його на своїх дріжках. А він вправно керував своїм велосипедом, ніби мчав по рельсах на локомотиві., - так описули появу першого велосипеда у Києві через місяць у «Харківських Губернських відомостях». Не відомо, чи продовжив Де-Круа свою подорож далі, чи його-таки десь наздогнали візники, але з того часу у Києві почалася велосипедна ера.



Перший велосипед на вулиці Харкова зафіксували у 1886 році, і ця подія також не відбулася легко і закінчилася наїздом на дитину. Цікаво, що харків’яни у 1886 році одразу заснували Харківське велосипедне товариство, а наступного року воно вже викупило старий занедбаний завод і відкрило в ньому циклодром. Одним з перших власників біцикла в Харкові був Лев Чарторизький, який виїхав вранці 6 липня 1888 р. до Києва за маршрутом: Харків-Полтава-Кременчук-Золотоноша-Переяслав-Бровари-Київ, пройшовши шлях завдовжки 500 верст і ввечері 8 липня був зустрінутий публікою у Києві. У коментарях преси зазначалося, що велосипедист сильно втомився та засмаг.



У Києві, як і по всьому світу, найбільший сплеск захоплення велосипедом припадає вже на 1890-і роки. Пояснюється це появою нової конструкції безпечного велосипеду типу «Safety», яку світу запропонувала компанія Starley&Sutton з однаковими колесами і ланцюговим приводом на заднє колесо. 9 вересня 1891 році в Києві з’явилося Товариство велосипедистів із власним клубом в «Заведении искусственных минеральных вод» (за сучасною філармонією). В київському клубі була велика зала для їзди членів клубу у зимовий час, а також вітальня, більярдна й кімната для гри в карти. У тому же році клуб перемістився в дім Попова на Хрещатику, 29. Товариство нараховувало 57 членів. Головою товариства був граф Плятер.



У 1897 році під час Київської сільскогосподарської виставки був окремий павільйон велосипедних фабрик. І саме там вперше кияни побачили велосипеди ризької фабрики Лейтнера, московської «Дукс» та різних польських виробників.



Крім того, у київських магазинах був широкий асортимент велосипедів англійського, французького та німецького виробництва. На 1900 рік у Києві було п’ять магазинів, де продавалися велосипеди; три з них знаходилися на Хрещатику, а два інших на сусідніх вулицях – Великій Васильківській та Фундуклеївській (нині – Богдана Хмельницького). Найбільш відомим вело магазином був салон Ернста Токлера. А у 1900-му році у Києві з’являється і фабрика велосипедів Разговорова. Скоріше за все, це ще не було велике виробництво, а лише складання велосипедів з імпортних комплектуючих. А от магазин фабрики Лейтнера був і у Києві, і у Харкові.





Слід згадати і про появу велосипедів у Одесі. Прийнято вважати, що перше згадування веломашини у цьому місті датується 1870 роком. Саме цього року відбулися перші змагання, які провів якийсь пан із прізвищем Балі. Але на думку Історичного Автоклубу, велосипед в Одесі міг з’явитися і на декілька років раніше, але цю подію тоді не зафіксувала місцева преса.



Незабаром в Одесі виникло неофіційне об'єднання любителів велосипеда як виду спорту, яке у 1892 році оформилося до Одеського товариства велосипедистів-аматорів. На піку своєї популярності воно поєднувало близько 400 осіб. В Одесі найбільш відомим велосипедистом був Сергій Уточкін, про якого ми вже згадували, як про мотоцикліста, авіатора та автомобіліста.



Але першою його пристрастю був саме велосипед, який і зробив його знаменитим. Мало хто знає, але у Сергія Уточкіна був навіть власний веломагазин за адресою Катерининська, Пале-Рояль. Ось його фото.




Залишки реклами велосипедів магазину Уточкіна. Пале-Рояль. 2012 р.

Точно відомо, що у 1891 році були велосипеди і у Миколаєві. Саме цього року починають з'являтися поліцейські рапорти про ДТП, одним із учасників яких були велосипедисти. Так, у доповіді поліцейського урядника Спасському наглядачеві сказано, що 17 травня 1891 року "самокатники" ( велосипедисти - ред.) налякали коня. І незабаром, у Миколаєві з'явилася заборона на проїзди велосипедистів "у місцях гулянь пристойної публіки та міських садах".

Теж саме було і у Києві. З самого початку велосипедистам доводилося відстоювати свої права, бо їх намагалися постійно утискати. Наприклад, у Києві у 1890 році було заборонено їздити на велосипедах по місту, окрім спеціальних місць: спочатку – Царський сад, потім – середня алея Дворового (Маріїнського) парку (від палацу до Микільських воріт). Внаслідок цього, щоб покататися спортсмен мусив наймати візника й через ціле місто їхати на Липки.



Дами не мали і цієї можливості: їм дозволялося кататися лише за межами міста і в полях. З 1892 року всі заборони були скасовані: велосипедисти мали змогу без перешкод пересуватися по всьому місту. А з 1895 року дозвіл на вільне пересування містом отримали й велосипедистки.

Спеціально для змагань велосипедистів у різних містах тоді будують циклодроми. Були такі у Львові, Харкові, Одесі, Києві, Миколаєві, Маріуполі та інш.

Зазначимо, що вартість велосипедів теж була чимала – від 100-150 карбованців за найпростіший, до 300 крб за топ-модель. Тобто велика вартість та необхідність отримувати різні погодження, не сприяли розповсюдженню велосипедів в Україні. Наприклад, у Луганську було усього 400 велосипедів у 1913 році. Крім того, життя велосипедистів початку ХХ ст. затьмарювала необхідність отримувати своєрідні права, відвідувати курси і отримувати знаки на свої веломашини.



Можливо саме тому на території України до 1 Світової війни так і не виникло масове виробництво такого транспорту. А от справжнє виробництво велосипедів на теріторії України з’явиться у Харкові, лише у березні 1916 року, на евакуйованій з Риги фабриці Лейтнера.



І виготовляти це підприємство буде військові складні велосипеди моделі «Бойовий» конструкції Щіпанова за патентом московської фабрики Дукс. От саме це й було перше справжнє виробництво велосипедів в Україні. Згодом, у 1923 році, на його базі виникне Перший Державний велозавод ім. Петровського, який згодом ми будемо знати, як ХВЗ. Він виготовить майже 30 млн велосипедів, найвідомішим з яких стане дорожна модель «Україна».





Відомо, що у Львові також згодом виникне потужне виробництво велосипедів вже на декількох фабриках. Відомо про існування цілих 5 таких виробництв до початку Другої Світової війни. У Львові будуть виробляти навіть спортивні моделі велосипедів з декількома швидкостями. Але це триватиме не довго і припиниться восени 1939 року.



У післявоєнні часи потужні виробники велосипедів в Україні також будуть лише у Харкові та Львові. А от дитячі моделі будуть виготовляти у різних містах: Миколаєві, Чернівцях, Києві та Дніпропетровську.



Нажаль, три війни та масове мародерство майже не залишили нам у спадок ті самі старовинні велосипеди кінця XIX століття. Але залишилися фотографії та реклама їх у газетах, по якій фахівці Історичного Автоклубу змогли відновити цю сторінку нашої технічної історії. Побачити деякі експонати можна у музеях та деяких колекціях. Найкращий музей в Україні зі старовинної велосипедної тематики – це львівський Retro Garage. Є невеличкі експозиції і в інших музеях.



А першим, виготовленим саме на теріторії України, велосипедом є військова модель «Бойовий» фабрики Лейтнера. Ось відео першого українського велосипеду, який перебуває у Saulkrasti Bicycle Museum - Velosipēdu muzejs & darbnīca у Латвії.



Переглянути відео-версію цієї статті - можна у цьому відео:

FaceBook     Twitter     email     Telegram   Підпишись на канал в Telegram


Підпишись на новини на пошту
Новини по темі - Україна Всі новини по темі Автобізнес LIFE


Цікаве по темі...
• Чим здивувала чеська Jawa
• Якими були маловідомі луцькі фургони до появи "Волинянки"
• Audi запустила новий бренд - без чотирьох кілець
• Як Mazda досягала успіху і будувала репутацію
• Виробнику мотоциклів КТМ загрожує банкрутство
• До України привезли офіційну копію першого патенту на автомобіль
• В Україні повертається будівництво доріг. на розв`язку на автотрасі Київ-Одеса витратять 441,6 млн. грн.
• Український кластер автобудування проведе у Львові тематичний форум. Що там буде?
• Яку ретро техніку експортують зараз з України
• Знижку на ТО Mazda в Європі продовжено до 30 квітня 2025 року
• Польські фермери знову заблокують кордон. Подробиці.
• В Україні збанкрутував найстаріший велосипедний завод ХВЗ
• Трамп налякав німецьких автовиробників. Там вже порахували можливі збитки
• Голова Stellantis подав у відставку
• Бренд Defender анонсував участь у Дакарі
Головні новини
• Як змінились моторні вподобання українців за час війни. Електро в ТОПі
• Новий Volkswagen ID.7 зміг подолати 794 км на одному заряді
• На шасі Renault К 6*6 виготовили партію 12-кубових цистерн
• «ЕРІДОН ТЕХ» пропонує паливозаправники 5-10 м3 на шасі FOTON
• Renault відроджує легендарну серійну модель Renault 5 Turbo 3E
• В ЄС обговорюють відміну заборони на продаж авто з ДВС
• Renault збирається відмовитися від традиційних кросоверів
• Відтермінування норм Євро-6 проведуть у одне голосування
• Changan розширює дилерську мережу та запрошує до співпраці
• SEAT Arona доступний з новорічною вигодою від 40 000 грн.
• Волонтерський фонд модернізував старі радянські ЗРК "Оса"
• Київ передав на фронт 18-тонну вантажівку та 8 пікапів
• DS Automobiles представляє нового флагмана - електромобіль DS N°8
• IVECO демонструє клієнтам нові електричні S-eWay та eMoovy Experience
• Чернівці придбали нові міські автобуси
• 20 нових пікапів Toyota для Чорних Запорожців
• Парк ДСНС поповнився потужними машинами для розмінування на шасі IVECO
• Зустрічай зиму зі SKODA: неймовірні знижки на Skoda Karoq та привабливі умови кредитування
• Якими були маловідомі луцькі фургони до появи "Волинянки"
• Україна отримає 6 систем ППО від Німеччини
Всі новини...

Авто- мото- музеї та колекції України
«Фаетон» Запорожжя
«Ретро Гараж» Львів
«Винтаж Гаражъ» Дніпро
«Машини часу» Дніпро
Музей КПІ Київ
Harley-Davidson Kyiv
«Мотомір» Камєнскоє
Ретромотомузей Львів
Zastava Умань
Мотоколекція OldCarService Київ
Гараж Януковича
Мотоколекція Берегово
Ретро музей Карлівка
Колекція Львівських мопедів
100 екземплярів за 100 років
Колекційна мото- вело- ЗАЛА

Заводи, де виробляють
Ваші машини
Книга по історії появи мотовиробництв в Україні
Український авторинок за 100 років
ЗАЗ 2009 р., Як роблять ZAZ Forza 2011 р., ЗАЗ 2017 р.
Богдан (Черкасы), 2009, 2013, 2019 рік
Богдан JAC, Богдан-МАЗ
АвтоВАЗ
ЛуАЗ, ЛуАЗ 2016
Черкаський Автобус 2003, 2016 рік
КрАСЗ
Що залишилося від ЛАЗу
Що залишилося від КМЗ
Що залишилося від ХВЗ
Що залишилося від ЛМЗ
Єврокар
ЧАЗ
Часов-Яр
Історія КМЗ
Завод ім. Малишева
Київський БТЗ
Перший український автозавод
Велосипеди України
Audi
Jaguar Land Rover China
Peugeot
Porsche
Volvo
FSO
KIA Slovakia KIA Russia KIA Korea
Lamborghini
MG
BYD
Chery, Chery 2016
Geely, Emgrand EC8, Emgrand GC9
Great-Wall, 2012 рік
FORD Otosan
MAN & Neoplan Туреччина
IVECO
MAN
Scania Сідертельє
ГАЗ, ГАЗ 2010
УАЗ

Лічильники


SHALB  
Secured  




Купить машину на автопродаже? Автобазар Украины.

Популярні новини
• Українські підрозділи ДСНС почали отримувати нові машини 4х4 від українського виробника
• В Україні з`явився автомобіль за 630 тис. грн.
• Чим здивувала чеська Jawa
• В Україні оголосили ціни на новий Renault Duster
• З 1 січня 2025 року в Україні знову підвищуються акцизи на пальне
• Якими були маловідомі луцькі фургони до появи "Волинянки"
• DAF поставив в Україну надлегкі тягачі XF
• Стартувало серійне виробництво нового позашляховика Volkswagen Tayron. В Україні - вже в 2025 році
• Європейська компанія вже закупила 1500-у вантажівку DAF
• В Україні почали приймати замовлення на новий Renault Duster
• Як будуть позбавляти водійських прав водіїв-ухилянтів від мобілізації
• Бронеавтомобілі «Козак» отримали захист від дронів-камікадзе
• В Україну прибула перша найпотужніша вантажівка Volvo FH16 Aero 780 к.с.
• Renault у 2025 році повність оновить модельний ряд на українському ринку
• Хто винен в кризі німецького автопрому? Що буде далі?
Акції у дилерів...
• SEAT Arona доступний з новорічною вигодою від 40 000 грн.
• Зустрічай зиму зі SKODA: неймовірні знижки на Skoda Karoq та привабливі умови кредитування
• На Skoda Octavia діє акційна ціна зі знижкою до 87 000 грн.
• В Україні діє спеціальна цінова пропозиція на тентовані вантажівки DongFeng CL90
• Пропозиція для СТО: «Купуй Opet – отримуй стійку у подарунок»
• «Чорна п`ятниця» на мотоцикли Honda
• BMW X3 xDrive30d доступні за спеціальною ціною
• Бузкова п’ятниця від «Хапай авто»: 500 знижка + 500 на допомогу
• Чорна п`ятниця з Mitsubishi: знижка 5% на кросовери*
• Чорна п’ятниця! -$200 на всі системи автобезпеки Benish
• На обрані товари BMW діє спеціальна пропозицієя до -60%
• В AUTOGROUP можна вигідно підготувати автомобіль до зими
• На обмежений склад тягачів Scania діє акція «Потрійна перевага»
• В Україні стартувала сервісна акція на аксесуари Renault для транспортування та безпеки
• Сенсаційна пропозиція на усі CUPRA Formentor зі складу в Україні з вигодою у ціні до 240 000 грн.*
Авто історія
Історія АвтоЗАЗа
Історія Богдан/ЛуАЗ
Історія Черкаський автобус
Історія КМЗ / КМЗ 75 років
Музей Audi
Історія NSU
Музей BMW
Музей Citroen
Історія Citroen
Музей DAF
Музей Ferrari
Музей Fiat
Музей MG
Музей Peugeot
Історія Dangel 4x4
Історія Jeep
Історія Mazda
Музей Porsche
Музей Volvo
Парк Ferrari World Park
ВАЗ-2101 "Копійка"
ВАЗ-2121 "Нива"/LADA 4x4
LADA Sport
ГАЗ-24 "Волга"
ЛуАЗ-969
ЗАЗ-965
Перший український мотоцикл
Найперша мотоколяска К-1В
Перший київський мотоцикл К-1Б
Всі модели ЛМЗ
Історія Mini
Музей в Брюселі
Музей в Турині
Музей в Пекині
Музей в Шанхаї
Гараж Князя Монако
Авто королів XX сторіччя
Гараж Януковича
Китайський автопром
Турецький автопром
Корейський автопром
Авто II світової війни
Автівки Великої Перемоги
Авто Ленд-ліза
Лімузини російських вождів
Київський тролейбус
Київський автобус
Перші українські тролейбуси
Київський швидкісний трамвай
НТУ - 75 років
Перші авто та автоСМІ в Україні
ТОП10+ найстаріших автомобілів в Україні
Автономера Київа за 116 років
Статистика українського авторинку за 100 років
Історія появи українського мото- та велопрому
Скільки авто було продано в Незалежній Україні

Великі особистості Андре Сітроєн, Джорджетто Джуджаро, Луїджи Колані, Фердинанд Порше, Марчелло Гандіні, Mr. Dream Car Олексій Сахновський, Свємпа, київлянин Володимир Вєклич, Філіп Прибилой Д4
 
Зв'язок
Тел.: +38 063 233 43 31
Пишіть нам >>>
Зробити стартовою | У вибране
Експорт новин |
Реклама на сайті
Роздрук, збереження, переклад іншою мовою або носій матеріалів, опублікованих у новинах AUTO-Consulting, допускаються лише для особистого використання. Інше використання матеріалів (зокрема, часткова чи повна публікація) допускається лише з дозволу ІАГ AUTO-Consulting. Використання матеріалів www.autoconsulting.com.ua допускається за наявності гіперпосилання на www.autoconsulting.com.ua.