Як скасування ПДВ вплине на ринок електричних вантажівок? Думка операторів
ринок автомобілів | Опубліковано - 2024-02-08 08:54:10 (3078 разів прочитано)
Нещодавно AUTO-Consulting аналізував, як Закон №10321 вплине на ситуацію в сегменті газових вантажівок. І провідні оператори ринку, всі як один, досить песимістично висловились на цей рахунок. Зовсім інша справа з легкими електричними вантажівками. Що про це думають самі імпортери?
Враховуючи, що важкі вантажівки та автопоїзди на електротязі тільки починають зароджуватись навіть в країнах першого світу, то до нас вони потраплять не скоро. Інша справа LCV – легка комерційна техніка. Вона може використовуватись в містах вже сміливо, для цього ґрунт вже готовий. Цікаво, що в цьому сегменті пропозиція вже випереджає попит, що продемонстрував минулорічний автосалон ComAutoTrans 2023, зірками якого були різноманітні невеликі фургони на батареях.
В тому числі вітчизняного виробництва, наприклад, прототип “Карпати” від «Стрий-Авто». Потужностей компанії вистачає щоб самостійно виготовляти раму, бічні панелі, плексигласову кабіну та елементи інтер’єру, в тому числі крісла. Більшість компонентів зроблені іншими українськими виробниками, але електромотор та батареї іноземні.
Сподіваємось на цьогорічній виставці, яку вже підтвердили, ми побачимо вже серійний автомобіль, який не буде поступатись різноманітним “китайцям”. То ж маємо надію, що у цьому сегменті нарешті з’явиться і вітчизняний виробник. Але поки що, більшість пропозицій буде надходити з Китаю. Так само, як зараз відбувається і з легковими «електричками». Хоча й європейські виробники приймуть участь у зростанні сегменту електричних LCV. І такі пропозиції теж вже є на українському ринку.
А чи достатньо буде пільги з ПДВ для стрімкого розвитку електричних вантажівок в Україні?
– Комерційні електричні автомобілі – це новий продукт для нашого ринку. Багато хто не знає про такі рішення для перевезення товару за невеликі гроші. Вартість кінцевого продукту відіграє важливу роль для прийняття рішення на придбання нового електричного транспорту. Відміна ПДВ – це рішучий крок для зниження кінцевою вартості. Але ПДВ – це податковий кредит для інших юридичних осіб. Хотілося б щоб відмінили ввізне мито, яке складає – 10%. Це був би дуже значимий внесок для зниження кінцевої вартості на авто, – каже Олексій Глушко, комерційний директор ТОВ “МДГ”.
Тим не менш, в компанії планують розширювати модельний ряд за рахунок абсолютно нового бренду, який ТОВ “МДГ” планує представити на ComAutoTrans.
Який сегмент найбільш перспективний для поширення електричних транспортних засобів?
– Зараз наші електромобілі представленні тільки в сегменті повною масою до 3,5 т, то в цьому сегменті має бути приріст. В першу чергу, це вплине на логістику доставки, де класичні LCV з ДВЗ поступатимуться елетротранспорту в плані вартості доставки. Значний ріст був би відчутний, якби великі міста заборонили в’їзд старих вантажівок в центр міста, як це влаштовано в багатьох країнах ЄС. Як би там не було, ми впевнені, що ріст присутності комерційних електромобілів й надалі буде рости, – впевнений Олексій.
Стосовно перспектив на 2024 рік, в компанії ТОВ “МДГ” сподіваються на ріст +15% до минулорічного результату.
Нещодавно представлений Renault Master E-Tech з досить солідним запасом пробігу на одній зарядці в 460 км поки не продаватиметься у нас. Цю інформацію офіційно підтвердила AUTO-Consulting Наталія Топтун, PR-менеджерка «Рено Україна».
Навіть уточнююче: “Чому?” не виникає, варто лише поцікавитись європейськими цінами на новинку – від 65 тисяч євро. Цей аргумент теж хвилює й Ігоря Воробьова, старшого регіонального менеджера "Автоторіно":
– Щодо пільг у вигляді ПДВ, то на даний час автомобілі з електричною силовою установкою мають значно вищу ринкову вартість. Так, для порівняння автомобілі в Україні мають наступну вартість (табличка):
Крім того, різні держави-члени ЄС запровадили стимули для заохочення впровадження електричних комерційних автомобілів. Ці стимули включають податкові пільги, субсидії та інші фінансові пільги для підприємств, що інвестують в електропарки, розвивають інфраструктуру зарядки. Також багато європейських міст запроваджують або розглядають можливість запровадження обмежень на в'їзд автомобілів із ДВЗ в окремі міські райони, наприклад, в Італії – зони ZTL, де для деяких видів транспортних засобів, що найбільше забруднюють довкілля, в'їзд у зони обмеження руху фактично заборонений. Крім того, на впровадження електропарків підприємствами впливає ТСО – сукупна вартість володіння електричним комерційним транспортом, який стає більш конкурентоспроможним порівняно з ДВЗ. Тобто, закордоном перелік заходів досить великий і зачіпає різні сфери.
– Постачання Fiat E-Ducato та E-Doblò в Україну можливе лише для вивчення ринку. Наші автомобілі класу Professional продовжать імпортуватися з ДВЗ, – підсумовує Ігор.
– Крім вищезазначених стимулів, які передбачає Закон №10321, було б непогано мати додаткові фінансові інструменти у вигляді пільгових кредиту/лізингу з мінімальними відсотками для електричних вантажівок, – каже Володимир Хлицов, регіональний менеджер ТОВ "Автоторіно", офіційний імпортер Fiat.
Володимир підтверджує інформацію від регіонального менеджера Stellantis – поставки електричних фургонів Fiat на 2024 рік не планується, і вищезазначений Закон не в змозі вплинути на перегляд цього рішення. Поки - не перспективно.
Аналогічної думки притримується Юрій Колочун, керівник відділу продажів Volkswagen комерційні авто:
– Вважаємо, що лише відміни ПДВ буде недостатньо. Щонайменше потрібні добре розвинена інфраструктура та пільгове фінансування. Крім того, виробникам потрібен певний час для адаптації своїх продуктових портфоліо до технічних та законодавчих вимог нашого ринку. На нашу думку, частка електричних вантажівок в 2024 році може становити до 10% від загальної кількості проданих нових вантажних автомобілів. Наша компанія не планує постачання електричних вантажних автомобілів в Україну у 2024 році.
Які ж сегменти ринку зростатиму наступного року?
– На нашу думку, продовжуватимуть зростати сегменти SUV та електромобілів, – відповідає Марія Гарань, директор «Порше Україна»: – Тобто, найбільш бажаними для клієнтів будуть електричні позашляховики ціною від $27 до $32 тисяч. За нашими оцінками ринок нових автомобілів у 2024 році буде приблизно на рівні минулого року.
Враховуючи досить динамічне зростання ринку нових автомобілів в 2023 році, такий прогноз виглядає досить оптимістичним і на думку AUTO-Consulting. Але, як бачимо з відповідей наших співрозмовників, великого ажіотажу на ринку електричних комерційних авто вони поки що не передбачають. Можливо іншу думку мають так звані «сірі» дилери, які працюють з китайськими «електричками» і які були драйверами електроринку у 2023 році. Їх позицію ми почуємо у вигляді статистики реєстрацій вже через кілька місяців, після дії закону №10231.
Роздрук, збереження, переклад іншою мовою або носій матеріалів, опублікованих у новинах AUTO-Consulting, допускаються лише для особистого використання. Інше використання матеріалів (зокрема, часткова чи повна публікація) допускається лише з дозволу ІАГ AUTO-Consulting. Використання матеріалів www.autoconsulting.com.ua допускається за наявності гіперпосилання на www.autoconsulting.com.ua.