До війни в Україні функціонувало 6 виробників тролейбусів. Крім того велику частку ринку займав і білоруський імпортер "БКМ-Україна", який дозбирав тролейбуси білоруського виробництва "Белкоммунмаш". Разом, за підсумками 2021 року вони реалізували 170 тролейбусів, що було значно менше результатів 2020 року, коли було поставлено 337 машин. Але, якщо детальніше розглянути що саме і з чого виробляли тролейбуси окремі українські виробники, картина виявляється не такою привабливою. AUTO-Consulting розбирався, із чого ж складався український ринок тролейбусів. |
Білоруська залежність
Якщо подивитись на структуру ринку тролейбусів за підсумками 2021 року, то ніби ринок виглядає конкурентним.
За даними AlltransUA
Формально так і є, але деякі українські виробники використовували кузови білоруського виробництва МАЗ, або взагалі вели збирання білоруських тролейбусів БКМ. І тоді картина по виробникам виглядає так:
Треба зазначити,що тролейбуси PTS-12 броварського виробника "Політехносервіс" виготовлялись на базі білоруських кузовів МАЗ-203. До речі їх і зараз намагаються подавати на тендерах Prozorro, ще й умови виписані саме під них.
Вінниця розпочала збирати на власних потужностях тролейбуси PTS-12 броварського виробника Політехносервіс на базі тих же кузовів МАЗ 203.
Та й тролейбуси Дніпро на справді базувалися також на кузовах МАЗ-203.
З урахуванням цих фактів, за підсумками 2021 року маємо зовсім інакшу картину. На справді, білоруські виробники (МАЗ та БКМ) контролювали 55% українського ринку тролейбусів напряму, або опосередковано.
А українських виробників повного циклу у 2021 році на ринку було всього два: "Богдан моторс" та чернігівський завод "Еталон", які виготовляють і кузови, і виконують повну комплектацію тролейбусів. І українські виробники контролювали 45% ринку, де 43% дісталося "Богдан", а 2% - Еталону.
Треба згадати, що раніше тролейбуси також пропонував і львівський "Електрон", але він більше концентрує діяльність на регіональному ринку. Хоча в новій ситуації він також може грати помітну роль.
Треба об'єднуватися
Після російської агресії і сприянні їй з боку білорусії, зрозуміло, що про подальшу співпрацю з білоруськими виробниками не має йти й мови. Дочерні підприємства білорусів на теренах України мають перестати існувати. (Не зрозуміло чому досі деякі ще функціонують). А отже, перед деякими українськими складальними виробництвами постає питання: Де брати кузови? І вже кидають оком іх менеджери на Туреччину та Китай.
Але це буде хибна практика. Треба об'єднуватися у середині України і починати співпрацювати. Кузови, насправді, є і в Україні. Для того ж PTS, Вінниці або Дніпра їх може виготовляти "Богдан", "Еталон", чи "Електрон". Разом здолаємо цю кризу і станемо сильніші. І тільки так, підтримуючи один одного, розвиваючи ті напрямки, де кожен є сильніший.
Треба об'єднуватися, відкинути власні амбіції, йти на зустріч друг до друга, та працювати. Попереду - багато роботи. Бо знищенних тролейбусів по всій країні - сотні.
Ми вже усвідомили, що роки підтримки білоруських виробників, нічого Україні не дали, а ми тільки занедбали власних виробників. Не варто повторювати ці помилки по відношенню до інших країн. Будуємо Україну разом.
|