На розробку та виведення на дороги автономних безпілотних автомобілів у всьому світі витрачаються сотні мільярдів доларів. Над вирішенням цього питання весь світовий автопром та IT-компанії працюють вже не один рік. Усі хочуть підготуватися до можливої перспективи відмови частини населення від придбання власної автівки. Проте, незважаючи на колективні зусилля, автомобільні безпілотники не просунулись далі тестувань на дорогах загального використання.
Протягом більш ніж десятиліття яскраві демонстрації від, наприклад, таких компаній, як Google, GM, Ford, Tesla та Zoox, обіцяли автомобілі, здатні самостійно їздити хаотичними міськими ландшафтами, на шосе та в екстремальних погодних умовах без будь-якої участі чи контролю людини. Компанії припустили, що вони на порозі ліквідації смертності на дорогах, дорожнього руху в години пік і браку паркувальних місць. А також - що вони зроблять переворот у світовій автомобільній промисловості, та відкриють новий ринок у 2 трильйони доларів.
Але ж чи часто ви зустрічали справжнє робо-таксі на дорозі? Через шість років після того, як компанії почали пропонувати поїздки на тому, що вони називають автономними автомобілями, і майже через 20 років після перших демонстрацій безпілотного керування, таких транспортних засобів на дорогах сьогодні надзвичайно мало. І вони, як правило, обмежені кількома місцями де їх тестують. Річ у тім, що ці безпілотники все ще не можуть впоратися з погодними умовами, складнішими за мінливу хмарність. А також - продовжують боротися з дорожними конструкціями, тваринами, конусами, охоронцями переходів, нерегульованими перехрестями і лівими поворотами.
Коли відбуваються, якісь програмні збої, а від цього ніхто не застрахований, виконувати дивні маневри починають одразу кілька безпілотників. Цю картину спостерігали мешканці тих районів США, де проходять тестування. У даному випадку мова йде про тестові авто Google, Waymo. Але подібні випадки трапляються і в інших розробників автономних авто.
Раніше в цьому році компанія Cruise LLC , мажоритарною часткою якої володіє General Motors Co., відкликала всі свої безпілотні транспортні засоби після того, як один автомобіль не зміг повернути ліворуч. Це призвело до аварії в Сан-Франциско, в якій постраждали двоє людей. Про такі випадки - і трагічні, і смішні у Youtube є тисячі роликів.
«Це шахрайство», — каже Джордж Хоц, чия компанія Comma.ai Inc. створює систему допомоги водієві, подібну до автопілота Tesla Inc. «Ці компанії розтратили десятки мільярдів доларів». У 2018 році аналітики оцінювали ринкову вартість Waymo LLC , яка тоді була дочірньою компанією Alphabet Inc., у 175 мільярдів доларів. Останній раунд фінансування оцінив компанію лише в 30 мільярдів доларів, приблизно стільки ж, скільки Cruise. Aurora Innovation Inc., стартап, співзасновником якого є Кріс Урмсон, колишній керівник Google з автономних транспортних засобів, втратив з минулого року понад 85% своєї вартості і тепер коштує менше 3 мільярдів доларів. Останніми роками багато хто з найперспективніших проектів галузі спіткала така ж доля. Зокрема Drive.ai, Voyage, Zoox і підрозділ Uber, що займається безпілотним керуванням. «У довгостроковій перспективі я думаю, що ми матимемо автономні транспортні засоби, які ми з вами зможемо придбати, — каже Майк Ремсі, аналітик дослідницької компанії Gartner Inc. — Але вже тоді, коли ми постаріємо».
Наше безпілотне майбутнє починає виглядати настільки віддаленим, що навіть деякі з його найпалкіших віруючих стали відступниками, пише аналітик Bloomberg. Головним серед них є Ентоні Левандовскі, інженер, який створив свій перший безпілотний автомобіль ще у 2004 році. А потім протягом більше десяти років був найбільшою зіркою в галузі. Зараз він керує стартапом, який розробляє автономні вантажівки для промислових об’єктів. «Вам буде важко знайти іншу галузь, яка б інвестувала стільки доларів у науково-дослідні розробки, але дала так мало результатів», — каже Левандовскі. «Забудьте про прибутки — який сукупний дохід усіх компаній роботаксі, робовантажівок чи будь-чого? Це мільйон доларів? Може бути. Я думаю, що це більше схоже на нуль».
Одна з улюблених сентенцій автономної промисловості полягає в тому, що люди — жахливі водії. Це може здатися інтуїтивно зрозумілим кожному, хто їде додому у години пік. Але, насправді, - це не так. Виконайте будь-яке складне завдання з водіння за допомогою найкращого робота, і вам пощастить, якщо робот протримається кілька секунд, перш ніж зіпсується.
Насправді, люди - дуже хороші водії. Згідно з даними Національного управління безпеки дорожнього руху в США, у ДТП гине одна людина на кожні приблизно 100 мільйонів миль. До того ж смертельні випадки здебільшого спричинені необачною поведінкою — перевищенням швидкості, п’яними, текстовими повідомленнями, які пишуть та читають водії та людьми, які заснули за кермом. У той же час, водії шкільних автобусів потрапляють в одну смертельну аварію приблизно кожні 500 мільйонів миль. Автономні автомобілі потрапляють в аварії частіше, ніж ті, якими керує людина. Waymo, лідер ринку, заявив минулого року, що проїхав понад 20 мільйонів миль приблизно за десять років. Це означає, що ці безпілотники мають проїхати у 25 разів більше, перш ніж іх можна буде порівнювати із водіями автобусів.
У Bloomberg наводять простий приклад. Водії, які їдуть вулицею міста з кількома голубами біля середини, знають, (а) що голуби відлетять, коли наближається автомобіль, і (б) що водії позаду них також знають, що голуби розлетяться. Водії знають, навіть не замислюючись про це, щоб натиснути на гальма. Це було б небезпечно.
З іншого боку, те, що «бачить» у голубах найрозумніший самокерований автомобіль, є перешкодою. Він не знає, звідки виникла перешкода або куди вона може зникнуи. Він знає, лише те, що автомобіль повинен безпечно уникати перешкод. Тому робомобіль може зреагувати на голубів натисканням гальм. Найкращим розвитком такого сценарію є невеликий затор. Але раптове гальмування може призвести також до того, що наступний автомобіль, що їде по дорозі, вдарить безпілотник І подібних ситуацій на дорозі - безліч.
«Люди грали за приз у трильйони доларів — автоматизацію всього транспорту», — каже Левандовскі. Саме тому їм було потрібно якомога більше розповідати про перемоги у галузі безпілотників. Щоб у інвесторів склалося враження, що автономізація транспорту відбудеться вже завтра. До речі: через шість років після того, як Tesla почала продавати можливості «повного автономного водіння», компанія так і не випустила безпілотний автомобіль.
Не виключено, що у найближчому майбутньому сфера використання автономних авто обмежиться великими складами, базами, карʼєрами та іншими закритими майданчиками. А також - дальнобійними перевезеннями. І тут, навіть у прибічників науково-технічного прогресу виникає закономірне питання: чи вартував такий результат тих сотень мільярдів доларів, які були витрачені на розробки та тести безпілотних автівок?
У Bloomberg припускають, що на світ, де дорогами пересуваються роботаксі, нам доведеться чекати ще десятиліття. І це - оптимістичний прогноз.
|