Аналіз даних показує, що в грудні в Україну надходять рекордні обсяги імпорту й бензину, й ДП, які відчутно вищі «гарячих» літніх місяців. Якщо без подробиць, то тижневі постачання бензину у грудні на 30%, а дизелю на 25% вищі, ніж у попередні чотири місяці (схематично показав на діаграмі).
Ажіотажу немає, половина працюючих станцій стоять порожні в очікуванні покупців. Отже, немає й системної проблеми. Йдеться про локальні обставини та факапи.
Після раптової «націоналізації» «Укрнафта» на початку листопада залишилась без постачальника пального – групи «Приват». Це не уся проблема – «приватівці» також забезпечували логістику, а для мережі з понад 500 АЗС це 80-100 машин. Станом на тиждень тому, за словами нового голови компанії Сергія Корецького, в мережі працювало всього 20 АЗС, щоправда, частина була в ауті через відсутність генераторів. Він повідомив, що пальне шукають, сподіваються відновити продаж протягом тижня. По бензовозах хочуть провести тендер на купівлю.
За наявними даними, пилесосили пальне з ринку й «приватівці».
Гадаю, не в останню чергу саме це, а не фактор блекауту й паніки спричинив дефіцит та підйом цін на оптовому ринку наприкінці листопада.
БРСМ. Оце справжня несподіванка. Навіть збірна Швейцарії у чвертьфіналі ЧС пропустила голів менше. Я спостерігаю за однією з їх станцій в Київській області, там бензину немає вже тиждень, три дні не було дизпального.
Нагадаю, що весь обсяг бензину БРСМ виробляє на своїх нафтобазах та міні-НПЗ – це навіть можна прочитати в документах у них на станціях (якщо уважно читати), у будь-якому випадку паспортів на заводське пальне ви там не знайдете. Бензин виготовляють шляхом змішування прямогонного бензину з міні-НПЗ (до речі, влітку БРСМ придбали ще один «мінік»), заводського бензину, спирту та інших компонентів. Законодавством це не заборонено, питання в податках, але сьогодні не про це.
Судячи з того, що альтернативне пальне (так званий спиртовмісний бензин) на БРСМ є, то прямогон та біоетанол є. Але з цих компонентів не зробиш нормальний А-95, треба додавати заводський продукт.
Здається, хтось просто проґавив із постачанням. Хвиля несподіваного попиту після обстрілу 23 листопада вимила продукт з мережі, а купити новий виявилось проблематично. Представник мережі в коменті змі жаліється на високі ціни в Європі…
Насправді наприкінці стресонули всі. З одного боку черги з бажаючих долити 5 літрів до повного й генератори, з іншого – паралізований через очікування ембарго європейський ринок та знеструмлена митниця, а зараз ще й погода. (До речі, черга на румунському кордоні в бік України станом на вчора була 17 км, за день рухалась на цілих 3 км. Колапс на трасах стався й у Польщі).
Але хтось має диверсифіковані та нерідко дорогі контракти, дбаючи про клієнтів та країну, а хтось намагається працювати день у день, щоб раптово не переплатити пару доларів. Але на цей раз не прокатило. Буває.
У будь-якому разі, постачання зараз дуже високі, тому передумов для бентеги немає. Щоправда, ціна на зовнішньому ринку за тиждень додала $100/т, але це дрібниці у порівнянні з повноцінним забезпеченням! |