Нові вимоги
Нагадаємо, що до кінця 2024 року країни ЄС повністю преходить на використання СМАRТ-тахографів ( 1C за класифікацією приладів). Це означає, що, так званий Mobility packige зобовязує замінити всі існуючі 1B тахографи для міжнародних превезень. І це потрібно зробити до 1.01.2025 р. В Україні, за словами власника транспортної компанії В’ячеслава Максимова 99,9% вантажівок мають цифровий тахограф першої генерації, а смарт-тахо є на кілька сотень авто в Україні. Поки українські перевізники, які виконують перевезення у країнах ЄС, можуть і далі використовувати цифрові тахографи старого покоління, але їх виробництво вже припинено і всі авто, які зараз імпортують в Україну (нові та більшість вживаних) вже матимуть тількі смарт-тахографи.
А от тепер саме цікаве: бо встановити і відкалібрувати СМАРТ-тахограф в Україні взагалі не можливо. Як повідомив керівник ПП «СВІТАХО» Володимир Горбатюк: Технічно ми готові це робити, але відповідальні за напрямок українські чиновники з Мінінфраструктури не отримали відповідних дозволів від ЄС. І складається таке враження, що ніхто не поспішає взагалі їх отримувати.
Бездіяльність?
В Україні існує вся необхідна інфраструктура для переходу на нове покоління смарт-тахографів, є кваліфіковані тахосервіси, розвинена мережа, навчений персонал – все. Але Міністерство інфраструктури і його вповноваженні підрозділи вже 3-й рік не спроможні виготовити (отримати відповідні ключі , дозволи і т.п.).
Все впирається в елементарне: ЧІП-карти для сервісу, контрольні для інспектірів, тахо-карти для водіїв нового зразка, які є відповідальністю саме Міністерства інфраструктури.
Причому ця проблема не нова, їй вже більше 3 років. Про перехід на СМАРТ-тахографи було відомо заздалегідь, бізнес до цього готувався, але відповідальні чиновники свою роботу так і не виконали. Як наслідок, наразі в Україні повністю відсутня інфраструктура обслуговування і користування смарт-тахографами і це може обернутися великою катастрофою.
,br>
Наслідки
Українські перевізники потрапляють в повну залежність від тахо-сервісів інших країн, бо тепер тільки там можна буде обладнати і обслуговувати смарт-тахо на українських вантажівках. І справа навіть не в коштах, хоча за один такий пристрій доведеться викласти по 1500 евро і їздити за багато кілометрів. Бо смарт-тахограф, або його відсутність – це теж можливість блокувати перевезення. А як блокують кордон польські перевізники – ми вже бачимо. Черги на кордоні, черги на тахо-сервісах – це все можливості впливати на українських перевізників. І все це в наслідок бездіяльності окремих чиновників Мінінфраструктури, які не виконали свою частину роботи, щоб забезпечити перехід країни на нові смарт-системи.
За словами Володимира Горбатюка, окремі чиновники Мінінфраструктури вже не перший рік відповідають на звернення приблизно так: «питання вирішується, ведуться перемовини, консультації з ЄС». А в неформальний спосіб відкрито радять їхати перевізникам у Польщу і встановлювати і калібрувати смарт-тахографи там. Це державницький підхід? – обурюються керівник ПП «СВІТАХО».
Пан Володимир запевнив AUTO-Consulting, що український бізнес в змозі за 3 місяці перейти на нові системи і надавати послуги українським перевізникам, але для цього потрібні відповідні дії з боку Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України.
|