Росію один за одним залишають популярні автобренди. Джерела на низці підприємств запевняють, що рішення щодо свого майбутнього в Росії більшість компаній ухвалить до кінця 2022 року. Однак ситуація може змінитися будь-якої миті і в будь-який бік. Розбираємось, хто пішов, хто намагається залишитися, хто може стати наступним і що буде з виробничими потужностями, що звільнилися.
Renault: вихід у травні
У травні російські активи групи Renault перейшли у державну власність. Частка компанії в АвтоВАЗ перейшла ФГУП «НАМІ», а завод «Рено Росія» отримала Москва. 100% акцій ЗАТ "Рено Росія" отримало уряд столиці, а 67,69% акцій автоконцерну АвтоВАЗ перейшли у власність ФГУП "НАМІ". При цьому акції автоконцерну АвтоВАЗ, що залишилися, поки зберігає ГК «Ростех».
Передача активів передбачає опціон на шість років — це термін, протягом якого французи зможуть ухвалити рішення щодо викупу акцій назад. Про повернення частки в АвтоВАЗі при цьому не йдеться. Як заявив гендиректор і президент концерну Renault Жан-Домінік Сенар, Renault пішла з Росії так, щоб у перспективі мати можливість повернутися, якщо ситуація зміниться. Повернення, за його оцінками, коштуватиме стільки ж, скільки довелося втратити під час відходу — €2,3 млрд.
Після відходу бренду автомобілі Renault почали обслуговувати та лагодити за гарантією дилери Lada під контролем АвтоВАЗу. 2023 року частини дилерів Renault запропонували стати частиною мережі Lada.
Що буде замість Renault
На потужностях заводу влада вирішила випускати автомобілі під відродженою маркою «Москвич». На розвиток "Москвича" виділили 5 млрд руб. Таку угоду підписала влада Москви та ПАТ «КАМАЗ». Обидві сторони вкладуть у проект із половини зазначеної суми. Виділені кошти витратять на «локалізацію вузлів та компонентів та адаптацію виробничих потужностей. Які саме автомобілі випускатимуть під маркою "Москвич", поки що не відомо. У мерії пообіцяли розпочати виробництво у грудні 2022 року і до кінця року випустити перші 600 машин, третина з них мають бути електрокарами. Очікується, що машини використовуватимуть у тому числі для таксі та каршерингу, а партнером підприємства виступить одна з китайських компаній.
Toyota та Lexus: відмова від виробництва у вересні
Наприкінці вересня Toyota вирішила повністю припинити виробництво на заводі "Тойота Мотор" у Санкт-Петербурзі.
Тут випускали Toyota Camry і RAV4, а інвестиції у відкриття та розвиток заводу склали близько 38 млрд руб. Компанія зупинила роботу заводу 4 березня 2022 через порушення в логістичних ланцюжках поставок ключових матеріалів і деталей. Аж до вересня співробітники перебували в режимі простою та отримували дві третини зарплати. Разом з Тоуота пішов і преміальний бренд марки Lexus, у якого власного виробництва в Росії не було.
Як повідомили в японській корпорації, Toyota оптимізує свою структуру в Росії та продовжить роботу з фокусом на підтримку дилерської мережі для обслуговування існуючих клієнтів Тоуота та Lexus. Операційна діяльність московського офісу «Тойота Мотор» буде оптимізована та реструктурована з фокусом на підтримку дилерської мережі для продовження обслуговування клієнтів Тоуота та Lехus у Росії.
Що буде замість заводу Toyota
Поки не відомо, що буде із потужностями підприємства: Toyota шукає покупців, які придбають завод. Однак експерти сумніваються, що найближчим часом на потужності, що звільнилися, прийдуть інвестори, які захочуть виробляти на цьому майданчику автомобілі.
Nissan: вихід у жовтні
Японський автовиробник Nissan заявив про те, що повністю згортає діяльність у Росії та передає активи державним структурам 11 жовтня.
Таке рішення не стало несподіванкою, оскільки бренд входив до концерну Renault-Nissan-Mitsubishi. Тому догляд за Renault здавався питанням часу. Nissan збирав на заводі в Петербурзі позашляховики Qashqai, X-Trail та Murano, потужність підприємства складала 100 тис. автомобілів на рік. Новим власником підприємства стало ФГУП «НАМІ», йому дістався і завод, і науково-дослідний центр у Санкт-Петербурзі, а також департамент продажу та маркетингу, що знаходиться в Москві.
Що буде замість Nissan
Держава має намір підтримати підприємство, тільки ось що там вироблятимуть, поки що незрозуміло. За словами голови Мінпромторгу Дениса Мантурова, поки що головне завдання — зберегти сам завод та робочі місця. Він заявив, що підприємство збереже працездатність: ключові компетенції, виробничий цикл та робочі місця (а це близько 2 тис. співробітників підприємства). При цьому у НАМІ буде можливість залучати інші компанії як виробничі партнери, створювати спільні підприємства. Близькі до заводу джерела очікують, що партнером може стати китайський бренд.
Mercedes-Benz: вихід у жовтні
Наприкінці жовтня Mercedes-Benz також заявив про звільнення - завод компанії в Росії пропрацював лише три роки. Його збудували в Росії у 2019 році. Площа підприємства становила 85 га, а інвестиції у будівництво, обладнання та навчання персоналу перевищили 19 млрд руб. Бренд довгий час не міг зважитися на інвестиції в локалізацію виробництва, оскільки попит на автомобілі марки залишався стабільним. У результаті, підписавши з державою спецінвестконтракт, німецький автобренд опинився під сильним тиском російської влади.
На підприємстві в підмосковному Єсипові в різний час, залежно від доступності електрокомпонентів, збирали седан E-Class, кросовери Mercedes-Benz GLC, GLE та GLS. Інші автомобілі в Росію імпортували.
Що буде замість Mercedes-Benz
Всю власність німецького бренду в Росії отримав локальний інвестор, один із дилерів німецької марки – компанія «Автодім». У Mercedes-Benz, що йде, запевнили, що збережуть післяпродажне обслуговування, а на заводі збережуть робочі місця. Як розповіли в Мінпромторгу, новий власник зможе залучати інші компанії як виробничі партнери для організації спільного виробництва на базі заводу в індустріальному парку «Єсипово». Новий технологічний партнер допоможе підібрати Мінпромторг.
При цьому представник Національної автомобільної спілки (НАС) Антон Шапарін звернув увагу, що завод у цьому випадку є лише «голими стінами». Щоб запустити виробництво, новому підприємству необхідно буде вкластися у розвиток компетенцій та обладнання.
Ford: вихід у жовтні
Буквально за кілька годин після офіційної заяви Mercedes-Benz про таке саме рішення повідомив ще один автобренд — Ford. У Росії марка працювала спільно з "Соллерс Авто", серед партнерів якої значаться Mazda та Isuzu. Як повідомила прес-служба компанії, Ford продав свою частку (49%) "Соллерс Авто". У Росії Ford продавав невеликі комерційні фургони Ford Transit, які використовували в тому числі пасажирський транспорт, а також для роботи в швидкій допомозі.
За словами представника НАС Яна Хайцеера, в поточних умовах російський ринок для Ford не така велика втрата. На відміну від "Соллерс".
«Обсяги продажів Ford у Росії були невеликі. У Росії вони мали свій складальний конвеєр і все. Від цього відходу більше постраждає «Соллерс», бо йому потрібні партнери. Також постає питання, а хто вироблятиме ті ж автомобілі швидкої, хто їх постачатиме, хто ремонтуватиме. Так, у нас є "газелі", але їм теж буде складно без моторів Mercedes. Автобусів ми, звісно, можемо назбирати, якщо буде держпідтримка. Але хто знає, якої вони будуть якості за відсутності конкуренції», - зазначив Хайцеер.
Mazda: веде переговори щодо продажу заводу
Про те, що японська Mazda планує найближчим часом припинити виробництво своїх автомобілів у Росії, стало відомо наприкінці вересня. Про це повідомляло видання Nikkei, за його інформацією, Mazda веде переговори з "Соллерс Авто" про припинення виробництва в Росії. При цьому про повний відхід бренду з країни поки не йдеться. Mazda Sollers - спільне підприємство двох компаній, що відкрило в 2012 році завод з виробництва автомобілів у Владивостоці. Завод випускав позашляховики Mazda CX-9, кросовери Mazda CX-5 та седани Mazda 6.
Kia та Hyundai: виробництво стоїть
Виробництво обох корейських брендів у Санкт-Петербурзі зупинено, і офіційних новин із заводів не надходить. Іноді інформація про можливі плани щодо варіантів розвитку подій з'являється в іноземних ЗМІ. Наприклад, нещодавно корейське видання Dong-a ilbo повідомляло, що Hyundai розглядає можливість продажу свого російського заводу. Але видання наголосило, що це лише один із обговорюваних сценаріїв.
Про те, що Kia може призупинити виробництво автомобілів, говорив в інтерв'ю Bloomberg віце-президент компанії У Чон Чу. Він підкреслив, що через складність в організації постачання Kia може зберегти в країні лише структуру з технічного обслуговування машин. Виробник вважає, що у 2023 році в Росії може посилитися невизначеність, яка негативно відбивається на автомобільному ринку. Але остаточних заяв не було, і заводи досі перебувають у простої.
Volkswagen Group: заводи не працюють
У Volkswagen Group входить кілька популярних у Росії брендів, частина з яких локалізована у Росії. Так, у Калузі виробляють автомобілі Volkswagen та Skoda, також там побудований завод із випуску двигунів Volkswagen. За словами близьких до заводу джерел Autonews.ru, в режимі простою ці підприємства можуть перебувати до кінця року, після чого компанія ухвалить рішення щодо свого майбутнього в Росії. Раніше VW довелося закрити свій підрозділ у Нижньому Новгороді, де бренд працював разом із групою ГАЗ.
Також в Росії представлені інші бренди, що входять до групи, але локального виробництва у них немає, це, наприклад, Audi, Porsche, Bentley. Окремих заяв від них поза групою чекати не варто.
Концерн Stellantis та Mitsubishi: виробництво стоїть
Stellantis на підприємстві «ПСМА Рус» у Калузькій області випускав автомобілі брендів Peugeot, Citroen та Opel. У тому числі Peugeot 408, Peugeot Traveller, Peugeot Expert, Peugeot Partner (фургон) та Peugeot Partner Crossway (компакт-вен), Opel Combo Cargo (фургон), Opel Combo Life (компакт-вен), Opel Zafira Life (мікроавтобус) та Opel Vivaro (фургон), Citroen С4 (седан), Citroen Space Tourer, Citroen Jumpy, Citroen Berlingo Multispace (компакт-вен) та Citroen Berlingo (фургон). Починаючи з весни, завод також не працює і заяв від компанії не надходить.
Які ще компанії вийшли з росії
|