На 29 листопада, день публікації цього матеріалу, середня вартість газу на АЗС становить 36,66 грн/л, що на 2 копійки або 0,02% більше, ніж вчора. Подекуди ціни на колись копійчане паливо сягають 40 гривень за літр! І особливих причин до зниження цін здається немає. Чи є?
Насправді, ціни на автогаз зростають вже більше місяця, але якщо спочатку ситуація розвивалась поступово, операторам ринку ціни вдавалось трохи стримувати наявними запасами палива, то останнім часом автомобілістів лякає не лише ціна на газ, але й його відсутність на багатьох АЗС. Паливний ринок одним з перших відчув блокаду, адже українські компанії остерігаються зберігати великі обсяги палива в Україні через ризики російських обстрілів. Як наслідок, дефіцит газу в Україні 20 листопада сягнув 17%, за розрахунками аналітика «Нафторинку» Олександра Сіренко.
Чому так сталось? Розібратись в проблемі нам допомогли Артем Куюн, експерт Консалтингової групи «А-95», та Сергій Куюн, Директор Консалтингової групи «А-95».
– Підозри, що газ може пропадати з заправок якщо ситуація на кордоні не полегшиться, з’явилися ще у кінці вересня, – говорить Артем. – Коли польські перевізники вийшли на протест стало зрозуміло, що перебої майже неминучі. Додали клопоту нововведення у Є-черзі. Кажуть, що раніше можна було ставати в чергу ще з-за кордону, а тепер тільки після повернення. Сподіваюся, ця помилка буде виправлена.
Скраплений газ – дуже чутливе пальне. Сховищ його небагато, а транспортний парк в рази менший за паливовози. Саме тому розтяжку, на якій опинився ринок через затримки на кордоні, витримали не всі оператори. В спокійному режимі для забезпечення ритмічних постачань вистачало умовних 5 газовозів, а зараз треба умовних 7, бо строки доставки нереально розтягнулися. Немає умовних 7 машин – будуть прогалини.
Які причини росту цін на газ на АЗС?
Основна причина зростання ціни – ускладнення роботи переходів на українсько-польському кордоні. Страйк польських перевізників – основний фактор, який змусив транспортні компанії перебудовувати маршрути через Словаччину, Угорщину та Румунію. Це, по-перше, додало декілька днів до строків доставки, а по-друге, призвело до значного зростання черг на незаблокованих переходах.
Справа в тому, що через Польщу автошляхами в Україну у жовтні завозилось 36% автогазу, 18,5% бензину та близько 16% дизелю, за даними профільного видання «Нафторинок». Ще одна проблема – 70% автогазу імпортується автотранспортом, тоді як бензин та дизель – переважно залізницею.
Насправді, на зовнішньому ринку газ подорожчав десь на 1,5-2 грн/л ще у другій половині вересня, а в Україні тенденція відіграла лише частково, через слабкі продажі та ритмічні постачання газу, закупленого раніше по нижчим цінами. Ситуацію суттєво пришвидшили внутрішні фактори.
По-перше, затори на кордоні. Там зараз просто жесть, через навалу пріоритетного агропромислового експорту: паливовоз може чекати на виїзд два тижні, а їх там сотні, якщо не тисячі. Але якщо запасів дизелю-бензину і автоцистерн, здатних їй возити, в Україні багато, то зі скраплений газом все не так весело. Іншими словами, збій ритмічності імпорту дизель переживає набагато легше ніж LPG.
По-друге, дається в знаки російське пальне, а точніше боротьба з ним. З 17 жовтня митниця більш детально перевіряє походження нафтопродуктів. У частини постачальників з Польщі та країн Балтії необхідних документів очікувано не виявилося. Ще частина обсягів тимчасово випала у абсолютно прозорих виробників. Наприклад , частина європейських та американських заводів не має практики видачі документів у форматі, який тепер вимагає українська митниця.
Відстрочене подорожчання + затори на кордоні + нові правила на митниці = 2,2 грн/л у гуртовому секторі за тиждень. За той же період середня роздрібна ціна підросла на 60 коп. Хтось з мереж зростав швидше, хтось повільніше, але динаміку на найближчі 4-5 днів вже не спрогнозувати. Щось сказати щодо більш довгої перспективи поки що важко. З одного боку, ажіотажні настрої можуть ще трохи підняти температуру на ринку, з іншого – оператори за 5-10 днів мають повністю «перетравити» нові вимоги митниці і газу стане більше.
До яких наслідків ця проблема призвела?
Наслідки – збільшення витрат українських автомобілістів та підвищення вартості перевезень транспортом на автогазі («Газелі» та інші полуторатонники широко використовують його для перевезень по місту).
– Я би не сказав, що ситуація прямо критична в масштабах ринку, – коментує експерт “А95”. – Газ є, але не у всіх. Найбільше ситуація вдарила по дрібним компаніям. Імпорт став малодоступним, а на гуртовому ринку ціни вже вище роздрібних. Ціни на стелах – це ціновий мікс з більш дешевого імпортного ресурсу та вітчизняного газу, вартість якого через ажіотаж остаточно відірвалася від землі.
– Взагалі я вважаю, що нинішня криза – це наслідки захоплення українського ринку дешевим газом (з усіма ознаками російського походження). Саме ці угоди з совістю призвели до зниження постачань сьогодні, – підсумовує ситуацію Артем Куюн.
Ще на початку року експерти кричали, що засилля російського ресурсу призведе до висихання каналів постачання 100% неросійського автогазу. Газ з душком – це на 99% автомобільні постачання, тоді як європейський або американський продукт заходить великими партіями, здебільшого залізницею. Тому коли ціни на російський газ у Східній Європі падали до мінімуму, а постачання підозрілого ресурсу в Україну зростали, доля автомобільних партій в структурі імпорту зростала з нормальних 40-50% до 88%. Тим часом компанії, які у березні-вересні 2022 р. розробляли дороговартісні залізничні маршрути доставки неросійського газу, були вимушені повертати з оренди незатребувані вагони власникам, відмовлятися від заброньованих графіків перевезення.
І шо тепер? Коли автомобільний транспорт застряг у довжелезних чергах на виїзд, всі кинулися шукати залізничні партії. Але відновлення інфраструктурних можливостей, які довелося кинути під тиском російського газу, відбувається повільно.
Так само з митницею. Багато ресурсів газу у Польщі та Балтиці не змогли задовільнити новим вимогам української митниці і розвіяти підозри у російському походженні. Усі кинулися шукати неросійський ресурс, але його пропозиції виявилися невеликими. Так ми ж самі від них відмовилися на користь солодкого російського газку!
Як довго ця ситуація може тягнутися?
Зараз ринок перебудовується з постачань автомобільним транспортом на залізничний імпорт. Це непростий процес. В оптимістичному сценарії він може зайняти ще тиждень-два. Найгірше позаду: імпортери автогазу переорієнтували поставки з автотранспорту на залізницю, каже співзасновник «Консалтингової групи А-95» Артем Куюн. Частка імпорту автогазу автошляхами, за його даними, знизилась з 70 до 45%.
Що точно можна гарантувати, так це ціновий відкат за першої можливості. Конкуренція на ринку автогазу (часом нечесна і нерозумна) вже давно тримає роздрібні ціни у країні на мінімально можливому рівні. Як тільки ринок наповниться, ціни повернуться до рівня вересня.
Перші результати змін до митного кодексу вселяють надію: постачальники підозрілого ресурсу нормально так здулися, «псевдоказахський» газ не заходить. Загалом, усі зрозуміли, що все серйозно і, в принципі, є сенс наново будувати стабільну систему постачань неросійського газу.
– Думаю, що у найближчі тиждень-два газу буде більше, а порожніх заправок менше. Нові джерела знаходяться, нові маршрути формуються. Українській паливний ринок перетравлював і не такі негаразди. Плюс до того з покладанням споживання піде на спад, – каже Куюн.
– На аукціонах українських виробників ціна вже почала знижуватись. 28 листопада ціна закупки на внутрішньому ринку впала на 2%, до 61 320 грн/1000 т. Прогнозую, що ціни продовжать падіння, – каже співвласник енерготрейдера «Надежда» Станіслав Батраченко.
Попит на автогаз взимку традиційно падає приблизно на 15%. Також у грудні аграрії використовуватимуть менше газу для сушки, ніж восени, що має суттєво знизити попит.
А от ціни зможуть піти вниз тільки після нівелювання головної на сьогодні логістичної проблеми – перекритих польських переходів. Наприклад, через Ягодин йшло багато газу з Польщі та 100% ресурсу з Балтії. Тепер необхідно їхати за три-дев’ять земель. Дефіцит пального у країні, що веде широкомасштабну війну – це, нажаль, прямий наслідок безглуздої акції на тлі політичного вакууму у сусідів.
За словами директора консалтингової компанії А-95 Сергія Куюна, за поточних цін на бензин, стеля вартості автогазу – 39,7 грн/л. «Дорожче його буде невигідно купувати, автовласники перейдуть на бензин як основний вид пального», – пояснює він.
– А ще прикол ситуації в тому, що замість Польщі українські компанії поїхали за газом у Румунію, Хорватію та Сербію, максимально вкладаються в водні маршрути… І для польських трейдерів, які заздалегідь накупили газу та дизелю для українського ринку, це дуже невеселий прикол, – посміхається Артем Куюн.
В Україні склалася загрозлива ситуація на ринку AdBlue – причини
|