Спершу розберемось з наявними у світі типами зарядних станцій
Mode 1
Найменш потужний тип зарядки – переважно від побутової мережі. Інтервал підзарядки електромобіля за допомогою такого методу, становить приблизно 12 годин. Процес відбувається без спеціального обладнання, за допомогою стандартної розетки і спеціального адаптера змінного струму. Серед мінусів цього типу також низька безпека під'єднання.
Mode 2
Стандартний тип зарядної станції змінного струму, використовувати яку можна в побуті або користуватися на автозаправних комплексах. Застосовується для заряджання електромобілів усіх типів із традиційними роз'ємами під'єднуваного конектора з системою захисту всередині кабелю. Тривалість процесу становить близько 6-8 годин при ємності акумуляторних батарей 20-24 кВт-год.
Mode 3
Найпотужніший режим, який використовується на станціях зі змінним струмом. Підходить як для однофазної так і для трифазної мережі.
Mode 4
Тип зарядних станцій в яких застосовується не змінний, а постійний струм. Потужність подібних комплексів для деяких електромобілів буває занадто висока. У тих же, що підтримують подібний стандарт, акумулятори заряджаються до 80% протягом 30 хвилин. Подібні зарядні комплекси можна зустріти на міських парковках і шосе, хоча вони доволі рідкісні в Україні, оскільки облаштування такого комплексу потребує окремої лінії електропостачання великої потужності. Крім того ціна такої зарядної станції доволі висока.
Tesla Supercharger
Окремо варто відзначити тип зарядних станцій Tesla Supercharger, які відрізняються від зазначених вище, відокремленістю використання. Це навіть не зарядні станції, а нагнітачі енергії, які протягом 20 хвилин заряджають батареї до 50% обсягу, за 40 хвилин до 80% і за 75 хвилин до 100%. Tesla Supercharger забезпечують високу зарядну потужність 135 кВт постійного струму. Конектори станції залежно від регіону використання різняться за формою конектора, в США вони мають три роз'єми, в Європі п'ять, що істотно ускладнює експлуатацію імпортованих з Америки в європейські країни електромобілі Tesla.
Оскільки в характеристики Mode 1-4 постійно вносяться правки, пропонуємо простішу класифікацію типів зарядних станцій за потужністю зарядки:
1. Для побутових електромереж змінного струму 230 В до 16 А (3,7 кВт). Їх часто називають кабельними.
2. Для прискореної зарядки від електромереж змінного струму 230 В/400 В від 16 А до 40 А (від 3,7 кВт до 30 кВт).
3. Fast charger або "Суперчарджер" – швидка зарядка постійним струмом подає живлення на акумулятор минаючи інвертор. Це габаритне стаціонарне обладнання потужністю від 10 кВт до 400 кВт.
Зарядні станції також можна класифікувати за принципом використання:
станції призначені для стаціонарного встановлення;
для портативного використання в одному або декількох місцях;
станції для портативного та стаціонарного використання.
Якими електромобілями найвигідніше володіти?
З якими моделями китайські електромобілі захоплять світ?
Які існують види електромобільних роз'ємів?
Крім режимів роботи зарядних станцій необхідно знати і типи роз'ємів підключення конектора, які адаптовані до роботи кожної з них.
Тип роз'єму конектора Type 1 J1772
5-ти контактний стандартний роз'єм електромобільного конектора, характерний для більшості електромобілів американського та азіатського виробництва. Роз'єм Type 1 підходить для підзарядки електромобіля від зарядних комплексів, що працюють за стандартами Mode 2, Mode 3. Підзарядка відбувається за допомогою однофазної мережі змінного струму з максимальною напругою 230 В, силою струму 32 А і граничною потужністю в 7,4 кВт.
Роз'єм Type 1 J1772 для зарядки американської версії Nissan Leaf 2018
Type 2 (Mennekes)
6-ти контактний роз'єм характерний в основному для європейських електромобілів, а також для низки китайських авто, які пройшли адаптацію. Особливість роз'єму полягає в можливості використовувати однофазну і трифазну мережу, з максимальною напругою 400 В, силою струму 63 А, і потужністю 43 кВт. Зазвичай 400 В 32 А ~ 22 кВт при трифазному підключенні і 230 В 32 А ~ 7,4 кВт при однофазному підключенні. Роз'єм допускає використання зарядних станцій з режимами роботи Mode 2, Mode 3.
Роз'єм Type 2 Mennekes для зарядки європейської версії Nissan Leaf 2018
CHAdeMO
2-контактний конектор постійного струму, розроблений у співпраці найбільших японських автовиробників з компанією TEPCO. Може використовуватися для зарядки більшості японських, американських і низки європейських електромобілів. Розрахований для використання на потужних зарядних станціях, що працюють від постійного струму в режимі Mode 4, що дають змогу заряджати батарею електромобіля до 80% протягом 30 хвилин (на потужності 50 кВт). Розрахований на максимальну напругу 500 В і силу струму 125 А з потужністю до 62,5 кВт.
Роз'єм CHAdeMO для зарядки європейської та американської версії Nissan Leaf
CCS Combo (Type 1/Type 2)
Комбінований тип конектора, який дає змогу використовувати як повільні, так і швидкі точки заряджання. Робота роз'єму можлива завдяки інверторній технології, що перетворює постійний струм у змінний. Транспортні засоби з таким типом з'єднання можуть приймати зарядну швидкість аж до максимально швидкого заряджання. Роз'єми CCS Combo не однакові для Європи та США і Японії: для Європи пропонують роз'єм Combo 2 сумісний з Mennekes, а для США і Японії Combo 1, що пов'язаний з J1772. Зарядка за допомогою CCS Combo розрахована на 200-500 В при 200 А і потужності 100 кВт. CSS Combo 2 наразі найпоширеніший тип роз'єму на швидких зарядних станціях у Європі разом із CHAdeMO.
Chevrolet Bolt EV для американського ринку з роз'ємом Type 1 CCS Combo
Opel Ampera-e для європейського ринку з роз'ємом Type 2 CCS Combo
GB/T
Цей стандарт характерний для автомобілів тільки китайського виробництва і часто його називають просто GBT. Візуально він майже повністю нагадує європейський Mennekes, але технічно з ним не можна порівняти. Існує два типи роз'ємів для цього стандарту – один для повільного, другий для швидкого заряджання.
Які електрокари купують українці. Аналіз ринку
Роз'єм для зарядки європейської версії Tesla Model S
Роз'єм для зарядки американської версії Tesla Model 3
Як далі розвиватиметься розподіл електромобілів в Україні за типами зарядних портів? Які будуть нарощувати присутність?
Тенденції розвитку українського ринку зараз добре видно. Ми бачимо швидкий ріст електромобілів з Китаю, які мають зарядні порти GB/T – каже Марина Китіна, експерт з транспортних інновацій та екоактивіст. Також росте кількість офіційних дилерів, які продають автівки з європейськими роз’ємами Type 2/CCS 2. А от кількість електромобілів з портами американського стандарту Type 1/ CCS 1 постійно зменшується. Незважаючи на те, що стандарт швидкої зарядки CHAdeMO все ще займає найбільшу долю на ринку України, завдяки шаленої популярності Nissan Leaf, який його використовує, але подальшій розвиток мало ймовірний через занепаду застарілого стандарту CHAdeMO.
На думку Володимира Кулика (засновник та візіонер в компанії Evodrive, директор по продажам компанії Octa Energy), в найближчі роки помітний імпорт з Європи буде переважати, тому європейські типи піключень зростуть (Type 2 (Mennekes) для змінного струму (АС) та CCS Combo2 (швидкої зарядки DC). Цей процес обумовлений вже достатньо накопиченому парку вживаних електромобілів навіть з більшими батареями (30-60 кВт-год) 2017-2020 років випуску, які будуть цікаві нашим покупцям.
Вплив китайських авто під великим питанням, тому що глобально ситуацію можуть змінити лише цікаві авто з точки зору технічних характеристик та ціною. Такі моделі щойно з’явилися та будуть мати величезний попит на локальному ринку Китаю, наприклад представлений на автосалоні в Шанхаї BYD Seagull – в Китаї ціна починається лише з 11 400 доларів з акумулятором на 30 кіловат-годин та запасом ходу за циклом CLTC в 305 кілометрів і акумулятором на 38 кВт-год із запасом ходу CLTC 405 км.
Але хто сказав, що ці моделі вільно та в потрібній кількості будуть завозити в Україну?
Наразі масового сегменту доступних якісних китайських електромобілів немає, окрім того відсутність глобального сервісу, гарантії та розвитку відповідної інфраструктури з підтримкою китайських стандартів цей процес суттєво гальмує.
Усі масові продажі в Україні електромобілів з Китаю, то є «сірий» імпорт, офіційні ж бренди які займаються продажами електромобілів не вплинуть на частку ринку.
Окрім того, Європа вже занепокоєна впливом китайських брендів на свій ринок, тому чистий імпорт буде активно замінюватися локалізацією виробництва в самій Європі, що також вплине на ринок України. Офіційних китайських доступних електромобілів там також немає.
Швидкий порт китайського стандарту GB/T буде зростати, але локально в деяких регіонах.
Стандарт по змінному струму для китайських електромобілів фактично працює через адаптери, тому впливу не буде мати ніякого.
Поставки електромобілів, наприклад, з США, Канади або Кореї, також не будуть масовими через подорожчання послуг логістики та термінів, враховуючи умови та реалії війни. Це вплине і на відповідні порти зарядок: швидкі CHAdeMO, які вже в світі відходять в історію та не мають перспектив, також не буде активно зростати але буде ще актуальним довгий час. Американський порт Tesla Supercharger буде актуальним завдяки адаптерам, CCS Combo Type 1, але без суттєвого зростання.
Формат зарядного типу Type 1 J1772 для змінного струму також буде актуальним, але вже скоро програє свою частку європейському Type 2.
Звісно найбільший розвиток в прирості портів буде у станцій змінного струму ніж у швидких стандартів, тому що підключення таких станцій значно простіше, ціна доступніша, та окупність значно цікавіша.
У всьому світі розвиток станцій швидкого постійного струму (DC) це проекти які фінансує уряд, або місцеві бюджети та корпорації.
Такі станції потрібні на трасах для швидкого та масового пересування на великі відстані. Проекти закриття усіх шляхів з інтервалом 50 км існують, питання лише в термінах реалізації та фінансуванні. І зрозуміло, що наразі в Україні такі проекти не будуть мати масового характеру враховуючи війну та економічну ситуацію в країні, - підсумовує Володимир Кулик.
Чи достатній розподіл зарядних станцій зараз по Україні для функціонування існуючого парку електромобілів?
Наразі ми бачимо перехід автопарку на електромобілі з більш ємними акумуляторами, – продовжує Володимир Кулик, – тому найбільшим попитом та фактично стимулом розвитку електропарку є наявність зарядних станцій змінного струму для міського пересування (паркінги, муніципальні об’єктах, будь яка інфраструктура міста).
В багатьох невеличких містах взагалі відсутні будь які зарядні станції, що потенціально гальмує розвиток. Це питання потрібно вирішувати з постачальниками потужностей та місцевою адміністрацією, які мають стимулювати до конкретних дій розвитку інфраструктури.
Український парк електрокарів перевищив позначку в 50 тис. автомобілів
Як буде йти декарбонизація світу та України до 2050 року
Де спостерігається особливий дефіцит? З огляду на розподіл електромобілів по областях.
Станом на 1 травня 2023 року в Україні зареєстровано 53 786 електрокарів, - каже Марина Китіна. А це значить, що за місяць ми додали 2022 авто і продовжили тенденцію минулого рекордного місяця – перевищувати позначку в 2к!
Цікаві факти:
Київ перевищив показник 10 тисяч;
вперше змінився лідер – не столиця, а Львівська область +269 електромобіля;
Одеса поступилася Вінниці;
Донецька і Луганська додали по 25 і 4 відповідно;
Крим готується нас зустрічати, тому пересідає на електромобілі + 3 машини.
Найбільш складним завданням виявився підрахунок та аналіз українського парку електромобілів у розрізі зарядних портів AC (повільної зарядки) та DC (швидкої зарядки) – ділиться власними спостереженнями Марина Китіна.
Довелося детально розібратися з кожним з 50 тис. електромобілів, які їздять по наших дорогах – це було ну дуже непросто. А все тому, що так склалося, що в Україні їздять автівки з усього світу. Адже одна й та сама модель, може бути з трьома різними наборами зарядних портів.
А їх може бути аж чотири повільних та п’ять швидких у різних комбінаціях, в залежності від ринку, з якого була привезена автівка, або року виробництва.
Наприклад Tesla на нашому ринку може мати, як власний порт Tesla Supercharger, так і європейський, або китайський стандарти, тому довелося всі Тесли об'єднати в один стандарт так, як розділити їх неможливо.
Аналіз парку показав доволі цікаві результати, щодо розвитку та розподілу різних зарядних стандартів по регіонах України.
Ось ключові особливості:
як не дивно, але загалом по Україні превалюють застарілі стандарти Type 1 (J1772) та CHAdeMO;
в західних регіонах більш поширений європейський стандарт, а в східних областях, навпаки, американський;
китайський стандарт GB/T швидко поширюється всією Україною та в деяких регіонах.
В Одеському регіоні, наприклад, вже наздогнали європейський CCS2. А от зарядних станцій GB/T, там явно не вистачає: там є всього лише одна станція швидкої зарядки для китайських електромобілів.
Актуальну ситуацію з зарядними станціями не лише по Україні але й всього світу, можна бачити за посиланням – https://www.plugshare.com
Якщо не SUV, то що? Які моделі не кросоверів купують українці
Український авторинок у першому кварталі: головні тенденції
Дефіцит зарядних станцій – головний стримуючий фактор для більшого розповсюдження електромобілів?
Дефіциту зарядних пристроїв типу AC, тобто повільної зарядки, зараз в Україні не існує, особливо в містах – вважає Марина Китіна. І це точно не є стримуючим фактором, адже приріст кількості електромобілів йде швидкими темпами, більшими ніж у наших європейських сусідів. До речі, рівень розвитку зарядної інфраструктури по кількості зарядних конвекторів в Україні, знаходиться на доволі високому рівні як, наприклад у Бельгії або Іспанії, і набагато кращому ніж у Польщі. Завдяки постійній активній роботі українських операторів зарядних станцій цей рівень підтримується у кількості 5-6 електромобілів на один конектор, – говорить Марина Китіна.
Деякий дефіцит є швидких зарядних станцій на деяких міжміських трасах, але оператори працюють і в цьому напрямку. Кожного місяця відкриваються декілька станцій, потужністю від 50 до 150 кВт. Також є недостатня кількість станцій для стандарту GB/T, тому що не всі оператори займаються розвитком цього напрямку.
Наразі немає достовірної інформації через небажання деяких операторів поділитися даними про кількість і розташування ЕЗС, про розподіл станцій по областях України, тому не можна точно сказати в яких саме областях не вистачає можливостей для вільного заряджання електромобілів.
Звісно, розвиток інфраструктури впливає на швидкість переходу на електротранспорт, але ще більший стримувач зросту є ціна на електромобілі та їх асортимент – вважає Володимир Кулик.
Якщо ми говоримо про нові електромобілі, то вже до 2025 року собівартість їх настільки впаде, що звичайні авто с ДВЗ будуть дорожчі, окрім того вартість володіння електромобілем значно вигідніша для споживача.
Якщо брати взагалі світову політику по цьому питанню, то вже усі провідні країни взяли активний курс на перехід економіки на незалежність від викопного палива та підтримку альтернативних джерел енергії, згідно підписаної Паризькою угодою – угода в межах Рамкової конвенції ООН про зміну клімату (UNFCCC) щодо регулювання заходів зі зменшення викидів діоксиду вуглецю з 2020 р.
Тому ціна – це головний фактор, як тільки електромобілі з акумулятором 30-40 кВт-год вживані будуть по ціні $8-10 тис. – це докорінно змінить попит. В нас повно потенційних клієнтів які мають доступ до зарядки (приватні будинки, та інше), але ціна поки стримує покупку.
У всіх провідних країнах світу стимулом для переходу на електротранспорт та розвиток інфраструктури є глобальні державні програми, така програма в Україні вкрай необхідна для глобального стрибка у розвитку.
За словами Артема Ткаченко, бренд-директора Volvo в Україні, відсутність єдиного стандарту зарядного порту – це глобальна проблема, не лише українська. Світові виробники і уряди працюють над її вирішенням в майбутньому з метою створення єдиного стандарту. Наразі на ринку України присутні 4 типи AC-портів та 5 типів DC-портів – що, звичайно, ускладнює життя власникам електромобілів при пошуку потрібної саме їм зарядної станції.
Більшість зарядних станцій обмежені у кількості роз’ємів для зарядки та в кількості їх типів. Тому клієнт повинен ретельно обирати на якій станції він може зарядити власний автомобіль – вважає Алла Бойко, представник концерну Stellantis в Україні (офіційний імпортер брендів Opel, Vauxhall, Peugeot, Citroën, DS Automobiles, Chrysler, Jeep, Alfa Romeo і Dodge).
Наразі в Україні представлена велика кількість компаній, які володіють зарядними станціями, і кожна з них має зручний додаток, в якому можна знайти потрібний тип порту. Також, для зручності клієнтів брендів PEUGEOT, CITROEN, OРЕL та DS Automobiles ми пропонуємо зарядні станції типу WallBox, які можна встановити на паркінгу, біля власного приватного будинку чи біля офісу. Це дає змогу не прив’язуватися до мережі зарядних станцій та бути впевненим у можливості вільно зарядити ваш автомобіль.
В другій частині нашої бесіди читайте на AUTO-Consulting думку офіційних імпортерів стосовно навали електромобілів з Китаю та їх участь в формуванні мережі зарядних станцій. Та чи вийде автовиробникам домовитись про загальний стандарт зарядного порту.
Щоб не пропустити – приєднуйтесь до нас в соціальних мережах.
AUTO-Consulting в Telegram
AUTO-Consulting в Facebook
Український авторинок скочується у «сіру» зону. Добре це чи погано?
|