Комунтех 2023: а що з електромобільністю в комунальному транспорті?
ринок автомобілів | Опубліковано - 2023-10-18 17:49:00 (2316 разів прочитано)
Сьогодні другий день в режимі відкритих дверей продовжує працювати ювілейна виставка Комунтех 2023. Цього разу більш докладно розкажемо про найбільш цікаві, на наш погляд, екземпляри, які живляться електроенергією.
Важка комунальна та спеціальна техніка, яка має безвідмовно працювати в найсуворіших умовах мінливого клімату розчищаючи сніг чи зволожуючи дороги, в найближчі роки навряд чи повністю перейде на батареї. А ось дрібніший транспорт, до характеристик якого клієнтські запити менш вибагливі, знаходить своє місце під сонцем.
М’язи не завадять
Почнемо з найдрібніших представників електротранспорту – байків. Вітчизняна фірма Bayka заснована в 2015 році, в студентській лабораторії Національного університету «Чернігівська політехніка». Тоді група науковців працювала над створенням та виготовлення екологічного транспорту. Вже у 2019 році, команда закінчила стартап-школу «YEP STARTER» та сконцентрувалася на пошуку інвесторів для запуску компанії. Того ж року засновники ТМ Bayka стали учасниками Асоціації Електромобільності України.
З моменту початку роботи було створено перші прототипи електро дриф-трайків, електрокартингів малого та великого класів. В той же час команда розробила декілька продуктових лінійок електротранспорту комерційного призначення та електровелосипедів. Не менш важливими стали замовлення на конверсію багі та катерів з двигуном внутрішнього згоряння. Також, інженери компанії мали досвід у розробці проектів наземних безпілотників.
Під час військових дій на території Чернігівщини, університетську науково-виробничу базу розбомбили. Тому, в цей час хлопці знайшли партнерів з сучасними виробничими потужностями та продовжили виробничу діяльність. Щоправда, вже як компанія ТОВ “БайкБокс”.
При наявних потужностях вдається забезпечити повний цикл виробництва – від розробки до виготовлення 1200 байків на рік. ТОВ “БайкБокс” розширює потенціал закуповуючи сучасне обладнання, зокрема верстати. Зараз будується окрема лінія для виробництва рам різної конфігурації, продукція проходить європейську сертифікацію.
Байка – єдина компанія в Україні, яка спеціалізується на виготовленні широкого спектра комерційного електротранспорту. Влітку минулого року БайкБокс одноосібно представила Україну на найбільшій виставці у Німеччині – Euro Bike 2022. Ще одною перемогою компанії стало партнерство з «Укрпоштою», яка закупила техніку українського виробництва для листонош та кур’єрів.
Зараз під торгівельною маркою Bayka продається широкий асортимент продукції – від простеньких City Bike за 37 тисяч гривень, до кастомних потужних E-Motion, які поєднують можливості мотоцикла класу ендуро з потужним електробайком, щоправда і ціна такого гібрида може сягати 200 тисяч гривень.
Нас більше зацікавили сімейства вантажних триколісних електровелосипедів Mini Truck та Big Truck. До першого сімейства відносяться триколісні моделі з корзиною попереду, та вантажною платформою позаду. Мотор-колесо потужністю 350 Вт дозволяє розігнатись до 30 км/год, а ємність акумулятора в 15 А*год дозволяє подолати 40 км.
Сімейство Big Truck вже можна використовувати в якості велорікші, спеціальні надбудови передбачені. У нього втричі більше вантажопідйомність (450 кг замість 150 кг), та на порядок потужніші мотр-колеса (3000 Вт). Максимальна швидкість складає 40 км/год, ємності акумулятора в 60 А*год має вистачити на 80-100 км пробігу. Такий електровелосипед в деяких випадках може замінити невеличку вантажівку. Ціна біля 180 тисяч гривень.
Китайський Геркулес
Демонстрували на виставці і електричну міні-вантажівку Vega Mario Delivery за 350 000 грн! Щоправда, якщо на виставці ComAutoTrans схожий електромобіль був на стенді ТОВ “Ранхорс Україна”, зараєстрованої кілька років тому в Києві, то на виставку Комунтех 2023 її привезли одесити з компанії Геркулес, яка вже двадцять років в транспортному бізнесі.
“У 2013 році ми вперше привезли перші малокубатурні трицикли з ДВЗ на 110 см3. Вони добре розійшлися і ми почали більш активно вивчати цей напрямок,” – розказує директор “Геркулесу” Олександр Дімітренко, – “І з бензинових трициклів ми поступово перейшли на електричні, почали рухати в маси електротехніку, тому що електро-трицикли продаються зараз краще ніж бензинові.”
Ціну в 350 тисяч грн за одномісний мікро-електро-фургончик з літій-залізо-фосфатною батареєю, якої вистачить на 60-80 км пробігу з максимальною швидкістю 50 км/год, Олександр вважає справедливою. Адже “Ми їх привезли кілька років тому під конкретний пілотний проект та продали компанії з доставки: вона їх тестує й успішно користується. Зараз у нас залишилося кілька моделей і ми їх допродаємо. Перспективна машинка, ми їх будемо завозити, але треба трохи почекати поки в Україні налагодиться ситуація, закінчиться війна, і тоді будемо продовжувати активно їх просувати.”
Дійсно, поряд стояв досить симпатичний трицикл Геркулес WJ160 вартістю 70 000 грн. Щоправда його характеристики навряд чи підійдуть для активної експлуатації у сфері логістики: мотор на 1 кВт тягне до 500 кг вантажу зі швидкістю до 25 км/год на відстань до 50 км. А заряджати його треба 5-7 годин.
Пропонували на виставці і класичний бензиновой трицикл з двигуном в 199 см3 на 14,5 к.с., яких вистачить щоб розігнати водія з вантажем (до 600 кг) до швидкості 60 км/год. Бака в 16 л вистачить на 500 км, заповнюється він швидко. Ціна 114 000 грн.
Від себе додамо, подібний транспорт кореспонденти AUTO-Consulting бачили в активному використанні трудовим населенням Китаю ще 15 років тому. Вже тоді популярними були електроскутери та трицикли, в тому числі з закритими “автомобільними” кабінами та різноманітними вантажними надбудовами. При бажанні та відповідній держпідтримці українські підприємці могли б налагодити виробництво ще й кращої техніки на власній землі. Але виявилось, що вигідніше ввозити таку техніку через півсвіту за кордону, де вона коштує в рази дешевше, а населення за рівнем оплати праці вже обігнало українців.
З рештою тез директора фірми “Геркулес” ми згодні. Дійсно, електричні трицикли вигідні в обслуговуванні та експлуатації, прості та достатньо надійні. Та й для юридичних клієнтів, серед яких немало комунальних та приватних підприємств, наявні ринкові ціни підйомні.
“У майбутньому ми плануємо ввозити також бортові моделі трициклів, як бензинові так і електричні, і навіть самоскиди на базі моделей Q1 200, J7 250 та інших. Їх нам доставляють з Китаю в повністю розібраному вигляді, потім комплекти збирають, комплектують і вже готову техніку ми перевіряємо й тестуємо у себе на підприємстві в Одесі”, підкреслює Олександр Дімітренко.
Далекі «зірки»
Як і півроку тому, серед представників фургонів зіркою приваблював досить футуристичного вигляду Logistar 260, який імпортує в Україну ТОВ “МДГ”, офіційний дистриб’ютор TM Cenntro. Ми вирішили поцікавитись, як у компанії справи з просуванням комерційної електротехніки:
“З весни, коли ми представили нову модель Logistar 260, ми тільки набираємо обертів. Так, минулої зими була зупинка продажів, коли обстрілювали нашу інфраструктуру, тоді й продавалося менше. З весни ж ми вже реалізували вісім електромобілів, і ще є замовлення під клієнтів, їх машини вже в дорозі. Потихеньку ми розвиваємося, з початку літа люди багато цікавляться електричними автомобілями в комерційному сегменті. Подібний транспорт став більш цікавим великому бізнесу, особливо тим, хто займається дистрибуцією. Наші плани великі: в цьому році ми постараємось закрити до 50 машин по тим компаніям які зацікавлені в придбанні. Далі більше: в нашому асортименті плануються нові моделі, в тому числі з вантажопід’ємністю до трьох тон і з запасом ходу до 450 км – це буде Logistar 300!”
Машинка дійсно цікава і з деяких ракурсів дуже нагадує Mercedes-Benz Sprinter або Volkswagen Crafter. Але це Cenntro Logistar 300: довжина 6 метрів, ширина 2 та висота 2,6 м. Об’єм кузова складає 10,47 м3, а корисне навантаження – 1500 кг (повна маса 4700 кг). Суттєву кількість з них займає залізо-фосфатна батарея (LiFePO4) ємністю 117 кВт*год. На швидкій зарядці вона може поповнитись з 30 до 80% за дві години, а повільна зарядка буде до повного заряджати більше 17 годин. Номінальна потужність електромотора складає 70 кВт, максимальна – 130 кВт. Максимальна швидкість Logistar 300 дорівнює 100 км/год.
Поєднуючи в собі технології електромобілів з надійним традиційним шасі і зовнішнім виглядом кузова, LS300 забезпечує щоденну економію коштів на паливі та обслуговуванні. Але скільки він буде коштувати, коли приїде в Україну, - невідомо. Для орієнтиру Logistar 260 коштує півтора мільйони гривень.
Пікап, що перетворюється на… самоскид
На завершення розповімо при цікавий проєкт від ТОВ “Зернотрейд”. AUTO-Consulting докладно розповідав про новинки від компанії раніше (https://www.autoconsulting.ua/article.php?sid=53989).
Зараз представники черкаської фірми привезли кілька цікавих спецмашин. В тому числі кілька пікапів Dongfeng Rich 6 з різними надбудовами. Але якщо багатофункціональний бокс ми вже бачили, то саамоскид на базі китайського позашляховика зустріли вперше.
“Самоскид на базі пікапа – це унікальна конструкція, єдина у своєму роді. Використання її може бути обмежене тільки фантазією людини. Зацікавленність таким міні-самоскидом на 400 кг вже висказали і фермерські господарства, і фірми з ландшафтного дизайну, тощо. Перевага цієї конструкції не в самоскиді як такому, а в модульній конструкції. Ви купуєте пікап, знімаєте кузов і у вас може бути кілька машин в одній. Модуль пікапа з підйомним кузовом коштує близько $4000. Кріплення на чотирьох гвинтах швидкознімне: піддомкрачені "ноги" виїжджають, кузов піднімається і змінюється модуль. Сам кузов більший, ніж у традиційного пікапа, можна перевозити продукти, сипучі вантажі та інші “негабарити”. У перспективі планується такий самий кузов, тільки набагато більший – на базі двомісного пікапа з одинарною кабіною.”
Виробляють цю та інші надбудови в Черкасах, на власних виробничих потужностях компанії. А її цікавою особливістю є електропривід, який додає надійності всій конструкції. Живиться електродвигун від звичайного акумулятора пікапу, який, нагадаємо має ємність 90 А*год.
Ось такі новинки електромобільності ми побачили на виставці КомунТех 2023. Але було там багато і традиційних автомобілів. Про них – дивіться у цьому відео:
Роздрук, збереження, переклад іншою мовою або носій матеріалів, опублікованих у новинах AUTO-Consulting, допускаються лише для особистого використання. Інше використання матеріалів (зокрема, часткова чи повна публікація) допускається лише з дозволу ІАГ AUTO-Consulting. Використання матеріалів www.autoconsulting.com.ua допускається за наявності гіперпосилання на www.autoconsulting.com.ua.