Газобалонне обладнання (ГБО) для автомобілів – це технологія, що дозволяє використовувати скраплений або стиснений газ в якості альтернативного палива. Розробка ГБО розпочалася ще у 1930-х роках, але масове його використання почалося лише у другій половині минулого століття.
Перші системи ГБО були досить примітивними та малоефективними, але з часом технологія значно покращилась. Сучасні системи ГБО оснащені електронними контролерами, які оптимізують процес згоряння газу, забезпечуючи більш високу ефективність та нижчі викиди шкідливих речовин порівняно з традиційними бензиновими двигунами.
Популярність ГБО базується на економічності, адже навіть вищий розхід газу компенсується його нижчою вартістю відносно бензину. Він також менш шкідливий для екології, адже в його продуктах згорання набагато менше СО2 та шкідливих речовин. Крім того, газ часто видобувається незалежно від нафти і його використання дозволяє зменшити залежність від нафтових ресурсів.
Як перереєструвати автомобіль після встановлення ГБО. Покрокова інструкція
Що варто врахувати при установці ГБО
Теоретично ГБО можна встановити на будь який автомобіль з ДВЗ, але з практичної точки зору є певні обмеження, принаймні раціонального характеру. AUTO-Consulting наводить декілька загальних факторів, які слід враховувати при виборі автомобіля під ГБО:
1. Найкраще ГБО підходить для бензинових двигунів. Дизельні двигуни вимагають більш складного та дорогого обладнання для переобладнання під газ.
2. Сучасні двигуни з високим ступенем стиснення або турбонаддувом можуть бути не найкращим вибором для ГБО через високі температурні навантаження. Краще підходять простіші двигуни з нижчим ступенем стиснення.
3. Деякі марки та моделі автомобілів мають системи управління двигуном, які краще адаптовані до роботи з ГБО. Також важливо, щоб виробник ГБО мав підходящі інсталяційні набори для конкретного двигуна.
4. Важливо мати достатньо місця для безпечного розміщення газового балона. Зазвичай його встановлюють в багажнику або під ним.
5. Установка ГБО виправдана на автомобілях, які часто використовуються та мають великі щорічні пробіги, інакше складно буде швидко повернути на паливі гроші за встановлене обладнання.
6. Варто оформити встановлення ГБО в сервісному центрі МВС, щоб потім не було проблем зі страховою компанією в разі аварії та додаткових штрафів при перевірці.
7. Не варто забувати про регулярне технічне обслуговування системи ГБО, щоб контролювати стан всіх потенційно небезпечних елементів та мати оптимальні налаштування згоряння суміші для більш економічної експлуатації.
Загалом з розвитком технологій ГБО стало ще більш надійним і безпечним, що також сприяло його популярності. Тим не менше, щоб забезпечити ефективну та безпечну роботу газобалонного обладнання, при виборі автомобіля для установки ГБО важливо звернути увагу на тип двигуна, його вік та стан, а також на особливості конкретної моделі та марки автомобіля.
Які оливи використовувати для двигунів на газовому паливі
Чому можуть відмовити у встановленні ГБО
Деякі малопрофесійні СТО з некваліфікованим персоналом, недостатнім досвідом та обладнанням можуть відмовити у встановленні ГБО деяких марок автомобілів. Установники можуть назвати причиною відмови конструктивні особливості автомобіля, складні системи впорскування та інше. Однією з причин відмови може бути "складність" двигуна. Іноді саме вищеназвані причини можуть свідчити про те, що від послуг даного сервісного центру краще відмовитися.
Що означає складний для ГБО двигун
Автомобільні двигуни до дев’яностих років минулого сторіччя майже всі без проблем підходять під ГБО. Потім ДВЗ стали ускладнюватися в масовому сегменті автовиробників. Багато шуму в свій час наробила японська компанія Mitsubishi, розробивши бензиновий двигун з інноваційною системою впорскування (Gasoline Direct Injection – пряме впорскування бензину). Особливість такої системи полягає в тому, що паливна форсунка розташовується безпосередньо в камері згоряння.
Вже на початку двохтисячних інженери Volkswagen проаналізували помилки японських інженерів і розробили систему безпосереднього впорскування FSI – пошарове впорскування палива. Двигун, оснащений технологією FSI, не тільки має специфічні особливості конструкції, а й доволі вимогливий до сервісного обслуговування та якості палива.
Але й на такі мудровані двигани, що мають позначки TSI або FSI, чи їх аналоги, можна встановити газобалонне обладнання. У двигунах з турбонаддувом та пошаровим типом впорскування форсунки розташовані у впускному колекторі для досягнення максимального ефекту від згоряння палива. На автомобілі з такими типами двигунів можна встановити ГБО двох варіантів.
По-перше, можна встановити ГБО п’ятого покоління. У такому разі у впускному колекторі залишаться рідні бензинові форсунки, які будуть змочуватися бензином. Також можна встановити поодинокі газові форсунки. Вони подаватимуть рідке паливо безпосередньо в циліндри. Редуктор у цьому разі не задіяний, оскільки його завдання переводити газ із рідкої фази в газоподібну. Тут же ця фаза відсутня.
По-друге, можна встановити ГБО шостого покоління, принцип роботи якого аналогічний з п‘ятим поколінням ГБО за винятком невеликої різниці. Вона полягає в тому, що в паливну систему вбудовуються три типи насосів:
● один у газовому балоні;
● другий під капотом;
третій тип – це індивідуальні насоси для кожної форсунки.
Зайвим буде казати, що такі системи ГБО значно дорожчі за простіші четвертого покоління, які без проблем пасують до атмосферних двигунів. Та й витрата палива буде вищою, через періодичне впорскування бензину.
Здебільшого, ставити базові комплекти ГБО на турбований двигун не можна, оскільки з'являється висока ймовірність отримати некоректну паливну суміш. Пропан-бутан не детонує, а першою ознакою неправильного сумішоутворення якраз і є детонація. Щоб знизити ризик появи детонації, рекомендується заправляти турбоавтомобіль високооктановим бензином.
ГБО 4-го покоління для турбованих двигунів потребує значної уваги до функціоналу програм впорскування. Що сучасніший мотор, то більш просунуте програмне забезпечення необхідне. Інакше коректно налаштувати впорскування буде неможливо. Також важливу роль відіграють основні агрегати газобалонної установки: газові форсунки та редуктор-випарник. Якщо форсунки недостатньо швидкі, то виставлений у програмі час впорскування не буде дотримуватися, а шток форсунки буде у відкритому положенні. З використанням редуктора-випарника відбувається аналогічна ситуація.
Майже неможливо і точно недоцільно встановлювати ГБО на багатоциліндрові двигуни штутгартського Mercedes-Benz та баварського BMW, деякі мотори японського Lexus, ексклюзивні та рідкісні марки автомобілів – вони просто не призначені навіть під шосте покоління ГБО.
Які найбільш економічні автомобілі можна придбати в українських офіційних автосалонах
В Україні можуть змінити штрафи за незареєстроване ГБО
Приклади двигунів, що найкраще пасують ГБО
Duratec 25
Старий добрий американський бензиновий V6 робочим об'ємом 2.5 літри залежно від модифікації видає від 150 до 171 кінської сили. ГБО на нього встановлюється та працює відмінно, що робить його досить економним. Більшість навіть не відчує різницю в динаміці між роботою на бензині або газі. Цей силовий агрегат встановлювали на безліч моделей, зокрема досить популярні Ford Escape та Ford Fusion.
Chrysler Pentastar 3.6 V6
Двигун Pentastar 3.6-літровий V6 випускається з 2010 року та встановлюється на автомобілі Chrysler, Dodge, Jeep, Fiat, Lancia та навіть Volkswagen. З 2011 року на атмосферні двигуни Pentastar 3.6 ставилися системи регулювання фаз VVT (Variable Valve Timing), а з 2016 року після модернізації дооснастили впуск системою VVL (Variable Valve Lift), що могла регулювати висоту піднімання клапану. Залежно від модифікації, його максимальна потужність становила від 280 до 310 к.с. Основна вимога до ГБО – потужний блок керування, який дає змогу розрахувати кількість газу для кожного циліндра, та високоточні швидкі газові форсунки, які за швидкістю роботи максимально близькі до бензинових. Основні моделі на які встановлювали цей мотор – це Dodge Journey, Jeep Grand Cherokee та Dodge Challenger.
Volkswagen CBTA, CBUA, CCCA
Популярний на ринку США, а сьогодні й в Україні, 2.5-літровий бензиновий двигун Volkswagen 2.5 CBTA виробляли з 2008 по 2014 роки. Цей силовий агрегат мав кілька аналогів із зовсім іншими індексами – CBUA та CCCA. Має потужність 170 к.с. Газобалонне обладнання ставиться на цей двигун без будь-яких проблем, працює стабільно і надійно, проте його вартість буде трохи дорожчою порівняно з чотирициліндровими моторами, тому що знадобиться блок управління не на 2-4, а на 4-6 циліндрів та одна додаткова форсунка. Його можна знайти під капотом Volkswagen Golf, Jetta, Beetle або Passat для американського ринку.
Nissan QR25
Силовий агрегат 2.5l з серії QR в основному призначався для кросоверів. Це двигун на 2,5 літра потужністю 147-200 к.с. з досить хорошим ресурсом. Він запам'ятався багатьом автолюбителям за позашляховиком Rogue (американський X-Trail), хоча вперше його використали ще 2001 року для мінівена Nissan Bassara. Двигун зарекомендував себе дуже добре як на світовому ринку, так і на українському, і завдяки цьому його досі встановлюють у нові моделі. ГБО на цьому моторі почувається чудово. Встановлюється в основному на моделі Nissan Rogue, Altima та Murano.
Mitsubishi 4B11, 4B12
4B11 – дволітровий двигун, що з'явився на світ завдяки колаборації Hyundai-KIA, Chrysler, Jeep та Dodge у 2007 році (кожен з них використовував спільні напрацювання для створення власного двигуна). Головка блоку циліндрів алюмінієва, 16-ти клапанна, має два розподільчі вали з системою зміни фаз газорозподілу на обох. Складнощів під час встановлення ГБО не виявлено: газ працює стабільно й надійно. Встановлювали ці двигуни на такі моделі як Mitsubishi Outlander, Outlander Sport та Eclipse Cross.
Насправді, варіантів двигунів та автомобілів, які завдяки сучасній системі ГБО, дозволяють раціонально організовувати витрати на паливо – безліч. Головне зробити правильний вибір. Щоб не помилитись в такому важливому рішенні AUTO-Consulting рекомендує звертатись за консультацією та допомогою у встановленні та налаштуванні ГБО тільки до професіоналів.
Після встановлення ГБО авто необхідно перереєструвати в сервісному центрі МВС. Алгоритм дій
|